Linjasimme kaupunkiympäristön lautakunnassa tiistaina keskustan liikenteen tulevaisuuden. Tarkoitus on parantaa jalankulkuolosuhteita kaikkialla keskustassa.
Nyt päätimme periaatteet, joiden pohjalta konkreettiset suunnitelmat seuraavaksi tehdään:
- Poikittainen autoliikenne kulkee Espaa, ei Kaivokatua
- Huoltotunnelia kehitetään niin, että myös Hakaniemen suunnasta pääsee parkkihalleihin. Näin autojen määrää katutasossa voidaan vähentää, koska ne pääsevät tunnelia pitkin keskustaan.
- Muita kuin pääkatuja rauhoitetaan niin, että autoja kulkee vähemmän ja hitaammin. Jalkakäytävistä tehdään leveämpiä ja puille ja terasseille raivataa tilaa.
Ensimmäinen konkreettinen ratkaisu keskustan kehittämisessä on, että Kaivokadusta tehdään Rautatieaseman edustalla joukkoliikennekatu, jossa pääosa tilasta on varattu jalankulkuun. Tulevaisuudessa siinä pysähtyvät myös pikaratikat Laajasalosta, Malmilta, Viikistä ja Pakilasta – sekä tietysti kantakaupungin nykyiset linjat.
Rautatieaseman ympäristö on portti Helsinkiin. Enemmistö keskustaan tulevista ihmisistä kulkee sen kautta. Tämä päätös mahdollistaa keskustan etuoven kehittämisen paljon nykyistä kutsuvammaksi ja samalla toimivammaksi. Sillä on suuri vaikutus kun koronan jäljiltä vielä toipuvan keskustan elinvoimaa vahvistetaan.
Myös Esplanadia tullaan kehittämään, mutta konkreettisia ratkaisuja ei päätetty tässä. Yksi mahdollisuus on, etät tulevaisuudessa Pohjois-Espa olisi kävelykatu ja Etelä-Espalla kulkisi autoliikenne kahteen suuntaan.
Tampereen keskustasta on tullut aiempaa viihtyisämpi ja elinvoimaisempi, kun sinne vedettiin pikaratikka, pääkadusta tehtiin viihtyisää kävelyaluetta siirtämällä autot pois ja keskustan ympärille rakennettiin lisää. Vastaava muutos on myös käynnissä tai jo tapahtunut läpi Euroopan kaupunkien, kun keskustoista tehdään elävämpiä vähentämällä autoiluun käytettyä tilaa.
Helsingissä käynnistetään tällä päätöksellä tätä samaa hyvää kierrettä.
Otso Kivekäs
kaupunkiympäristölautakunnan jäsen
Kuva: Raisa Kyllikki Ranta