Helsingin Vihreiden kuntavaaliohjelma 2025 selkosuomeksi

 

Tämä on Helsingin Vihreiden kuntavaaliohjelma selkokielellä. Kuntavaaliohjelma tarkoittaa vihreän puolueen ehdokkaiden tavoitteita vaaleissa. Ohjelman nimi on Mahdollisuuksien Helsinki. Kuntavaaleissa valitaan edustajat valtuustoon, joka päättää kaupungin toiminnasta ja taloudesta.

Mahdollisuuksien Helsinki


Haluamme, että Helsinki on toivon ja mahdollisuuksien kaupunki. Monilla helsinkiläisillä on huolia taloudesta ja tulevaisuudesta. Suomen hallituksen tekemät päätökset eivät ota huomioon ilmastoa eikä ihmisiä. Me vihreät haluamme pitää huolta ilmastosta ja ihmisistä.

Haluamme, että Helsinki hidastaa ilmaston lämpenemistä ja luontokatoa. Luontokato tarkoittaa, että monet kasvit ja eläimet kuolevat. Luontokato vaarantaa ihmisten ja eläinten hyvinvoinnin.

Tulevaisuuden Helsingissä pitää olla enemmän mahdollisuuksia hyvään arkeen. Me Vihreät teemme töitä sen eteen, että jokaisella helsinkiläisellä on hyvä arki.

 

 

1. Teemme Helsingistä hiilineutraalin kaupungin

Hiilineutraali Helsinki tuottaa sen verran hiilidioksidia kuin se pystyy sitomaan ilmakehästä. Hiilidioksidipäästöt ovat merkittävä syy sille, että ilmasto lämpenee. Hiilineutraali yhteiskunta pyrkii hillitsemään ilmaston lämpenemistä.

Tavoittelemme vähäpäästöistä Helsinkiä, jossa voi elää vähäpäästöistä elämää. Vähäpäästöisyys tarkoittaa ilmaa saastuttavien aineiden vähentämistä. Haluamme, että jokainen helsinkiläinen voi valita vähäpäästöisen elämäntavan. Tämä tarkoittaa, että kaupungissa on helppo kävellä ja pyöräillä paikasta toiseen. Julkisen liikenteen pitää olla sujuvaa ja turvallista kaikkialla kaupungissa.

Vähäpäästöisen lämmityksen ja sähkön pitää olla helppo valinta jokaiselle helsinkiläiselle. Kannustamme rakennusten korjaamiseen. Panostamme siihen, että Helsinkiin rakennettavat uudet kodit ovat energiatehokkaita. Energiatehokkuus tarkoittaa, että sähköä ja lämpöä käytetään kohtuudella. Energiatehokkaassa kodissa esimerkiksi lämpö pysyy asunnon sisällä, jolloin energiaa asunnon lämmittämiseen tarvitaan vähemmän.

 

2. Huolehdimme luonnon monimuotoisuudesta 


Luonto on tärkeä osa kaupunkia. Tavoitteemme on, että luonnon monimuotoisuus ja luontoalueet säilyvät. Helsingissä pitää olla luontoa, puita ja kasvillisuutta. Ne pitävät kaupungin viihtyisänä kaikkina vuodenaikoina.

Suojelemme Helsingin arvokasta luontoa. Jokaisella helsinkiläisellä pitää olla lähimetsä tai lähipuisto. Huolehdimme, että jokaisella on kävelymatka lähiluontoon tai puistoon nyt ja tulevaisuudessa.

 

3. Suunnittelemme Helsinkiä kävelijöille

Haluamme, että Helsinki on vihreä kaupunki, jossa voi liikkua sujuvasti. Jalankulkuun, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen pitää panostaa enemmän. Kun autoilua vähennetään ja autoteitä pienennetään, siirtyy maata esimerkiksi kasvillisuuden käyttöön. Tavoitteemme on turvallinen Helsinki, jossa lapset voivat liikkua turvallisesti.

 

4. Rakennamme koteja kaikkiin elämäntilanteisiin 

Helsinki kasvaa nopeammin kuin aiemmin. Huolehdimme, että kaupungin kasvu on kestävää eikä tuhoa luontoa. Luonto säilyy, kun asuntoja rakennetaan vanhoille teollisuusalueille, tyhjiin toimistotiloihin ja puuttomille alueille.

Varmistamme, että Helsingistä löytyy edullisia koteja kaikkiin elämäntilanteisiin. Asukkaiden pitää olla mukana suunnittelemassa kaupunkia. Haluamme, että Helsingissä jokainen voi tuntea olonsa kotoisaksi.

 

5. Edistämme mielenkiintoista kaupunkielämää ja monipuolista kulttuurielämää

Haluamme lisää kaupunkikulttuuria, eli erilaisia tapahtumia, kohtaamisia ja elämyksiä. Helsinki kuuluu kaikille sen asukkaille ja siellä vieraileville ihmisille. Helsingin pitää olla viihtyisä paikka, jossa jokainen kokee olonsa tervetulleeksi.

Panostamme julkiseen taiteeseen ja monipuoliseen kulttuuriin. Kirjastot ovat kaupunkilaisten yhteisiä olohuoneita ja ne edistävät lukutaitoa. Kannustamme kaupunkilaisia aktiiviseen kaupunkielämään.

 

6. Teemme Helsingistä lapsille ja nuorille parhaan paikan kasvaa 

Laadukas varhaiskasvatus tukee lasten kasvua, kehitystä ja oppimista. Varhaiskasvatus tarkoittaa päiväkoteja, perhepäivähoitoa ja kerhoja. Meille vihreille varhaiskasvatus ja lapsiperheiden palvelut ovat tärkeintä Helsingissä. Tavoitteenamme on maksuton varhaiskasvatus kaikille helsinkiläisille lapsille. Huolehdimme, että varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun työntekijät saavat parempaa palkkaa.

 

7. Panostamme koulutukseen ja jokaisen oikeuteen oppia

Rakennamme Helsinkiä, jossa jokaisella lapsella ja nuorella on mahdollisuus oppia. Jokaisen koulun pitää olla hyvä koulu. Tuemme erityisesti niitä kouluja, joissa tarvitaan enemmän tukea. Oppimisen pitää olla yhdenvertaista kaikkialla Helsingissä.

Luokkakoot ja ryhmäkoot pitää olla riittävän pieniä. Kiusaamiseen, väkivaltaan ja häirintään pitää aina puuttua. Tavoitteenamme on, että jokainen helsinkiläinen nuori saa suoritettua toisen asteen koulutuksen, eli ammattikoulun tai lukion.

 

8. Rakennamme Helsinkiä, johon halutaan muuttaa läheltä ja kaukaa

Rakennamme kaupunkia, joka kutsuu kansainvälisiä osaajia ja perheitä muuttamaan Helsinkiin. Jokaiselle Helsinkiin muuttavalle pitää löytyä työpaikka tai opiskelupaikka. Haluamme, että Helsinki on kansainvälisesti houkutteleva opiskelukaupunki. Helsingissä kaikilla pitää olla mahdollisuus tuntea olonsa kotoisaksi ja turvalliseksi.

Suomessa on liian vähän työntekijöitä. Tämä heikentää valtion taloutta. Suomi tarvitsee lisää maahanmuuttajia. Meidän Helsinkimme on avoin ja ylpeästi monikulttuurinen. Me emme hyväksy rasismia.

 

9. Teemme Helsingistä esteettömän ja panostamme hyvinvointiin

Haluamme, että Helsingissä jokainen voi kasvaa ja vanheta turvassa. Helsingin pitää olla esteetön ja saavutettava kaupunki. Kaduilla ja julkisessa liikenteessä pitää voida liikkua esimerkiksi pyörätuolin, rollaattorin ja lastenvaunujen kanssa. Laadukkaat palvelut ja viihtyisä ympäristö kuuluvat kaikkialle kaupunkiin.

Rakennamme Helsinkiä, jossa jokainen voi elää omanlaistaan elämää. Lähtökohdat ja yhteiskuntaluokka eivät saa määritellä ihmisen elämää.

Helsinki on Pride-kaupunki. Pride on ihmisoikeuksia puolustava tapahtuma. Helsingissä Pridea juhlitaan vuosittain kesäkuussa.

Jokaisella helsinkiläisellä on oikeus mielenterveyteen. Mielenterveyden palveluihin tulee päästä helposti ja nopeasti. Luonnon merkitys hyvinvoinnille pitää ymmärtää.

 

10. Puramme hoitojonoja ja turvaamme jokaiselle pääsyn terveydenhuoltoon

Haluamme panostaa sosiaalipalveluihin ja terveyspalveluihin. Helsinkiläisten pitää saada hoitoa nopeasti ilman jonottamista.

Vaadimme sosiaalipalveluiden ja terveyspalveluiden hyvää johtamista. Sosiaalipalveluiden ja terveyspalveluiden henkilökunnan pitää saada parempaa palkkaa.

Ratkaisemme terveyden ja hyvinvoinnin ongelmia yhdessä järjestöjen kanssa. Varmistamme, että valtio rahoittaa riittävästi sosiaalipalveluita ja terveyspalveluita.

 

11. Mahdollistamme elävän ja taloudellisesti vahvan Helsingin

Helsingin pitää olla hyvä kaupunki yrittäjille. Helsingin pitää tukea myös kansainvälistä yritystoimintaa. Helsingissä pitää panostaa työn tekemiseen ja tutkimukseen.

Luovuuteen ja uusiin yritysideoihin pitää suhtautua positiivisesti. Haluamme, että Helsingissä jokainen löytää oman paikkansa ja voi kehittyä.