Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä on pyytänyt Helsingiltä lausuntoa rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle. Rautateiden henkilöliikenne pääkaupunkiseudulle kiinnostaa taatusti lähes jokaista. Jos ei itse kulje junalla, niin ainakin työkaveri kulkee tai lasten päiväkodin hoitaja kulkee.
Noin 15 prosenttia pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteestä tehdään paikallisjunalla. Junaliikenne on oleellinen osa joukkoliikennettä ja ihmisten arkea pääkaupunkiseudulla. Jos se ei toimi, kerrannaisvaikutukset ovat valtavat. Vihreää valoa kilpailuttamista kohti etenemiselle ovat näyttäneet sekä Helsingin kaupunki että Helsingin seudun liikenne.
VR hoitaa tällä hetkellä yksinoikeudella Helsingin seudun junaliikennettä. Yhteispeli seudun muun joukkoliikenteen kanssa ei suju. VR esimerkiksi priorisoi ongelmatilanteissa pitkän matkan junat paikallisjunien ohi. On myös suuria epäilyksiä siitä, että pääkaupunkiseudun junaliikenteen maksuilla subventoidaan VR:n heikommin kannattavaa liikennettä.
VR on monopoliyhtiö, joka keskittyy oman bisneksensä ja ydintoimintojensa mahdollisimman tehokkaaseen pyörittämiseen. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittäminen näyttää jatkuvasti jäävän vähemmälle huomiolle. Tämän vuoksi näyttää perustellulta, että Helsingin seudun liikenne voisi kilpailuttaa Helsingin seudun junaliikenteen operoinnin. Voisi hyvinkin olla, että kisaan tulisi mukaan VR:ää parempia tarjoajia.
Jos pääkaupunkiseudun henkilöliikenteen kilpailutukseen lähdetään, Helsingillä on paljon voitettavaa edullisempana ja asiakkaan kannalta parempana junaliikenteenä.
Kilpailutuksen onnistuminen vaatii kuitenkin suurta huolellisuutta ja asiantuntemusta. Kilpailutukseen sisältyy myös riskejä, jotka on jatkotyössä syytä käydä huolellisesti läpi. Yhtenä uhkana on esimerkiksi se, että kalliista kilpailutusprosessista huolimatta tarjoajia ei tule. Siksi kilpailutuksen esitöissä olisi ensimmäisenä selvitettävä, löytyykö kiinnostusta ylipäänsä. Myös henkilöstön asemasta mahdollisessa kilpailutuksessa on huolehdittava, jotta bussiliikenteen kilpailutuksen alun konflikteilta vältytään.
Asiakkaan kannalta pitää olla sama kuka liikennettä hoitaa, matkustusmukavuuden ja sujuvuuden täytyy säilyä ja poikkeustilanteessa tiedon kulkea. Vaikka muualta maailmalta esimerkiksi Ruotsista on hyviä esimerkkejä kilpailutuksen onnistumisesta, on Helsingin seutu vielä hippusen verran vaikeampi kilpailukohde hyytävine talvineen ja pienenä markkina-alueena. Mutta päätä ei saa panna pensaaseen siksi, että kilpailutus on vaikeaa. Asioiden eteenpäin vieminen ja parantaminen usein on.
Jessica Karhu
HKL:n johtokunnan puheenjohtaja
Tapio Laakso
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän hallituksen jäsen