Helsingin Vihreiden yhdistyksen kokous nimesi 15 helsinkiläistä kuntavaaliehdokasta 27.1. täydentämään ehdokaslistaa, jonka koko on nyt 106. Pormestariehdokas Anni Sinnemäen lisäksi ehdolle nimettiin muusikko Adikia eli Kirsikka Ruohonen ja Kirkon verkkoviestintäpäällikkö Lari Lohikoski.

Ehdolle nimetty Kirsikka Ruohonen, taiteilijanimeltään Adikia on etutöölöläinen räppäri, feministivaikuttaja ja kuvataitelija. Ruohonen haluaa päästä vaikuttamaan nimenomaan kuntatasolla.

–Olen artistina ottanut rohkeasti kantaa tärkeänä pitämiini asioihin ja siksi lähtö ehdokkaaksi kuntavaaleihin tuntui heti luontevalta. Ajattelen, että vihreät arvot kuuluvat feminismiin ja intersektionaalinen feminismi on keskeinen osa ilmastokriisin ratkaisua. Kummassakin ruohonjuuritason työ on olennaista ja sen takia haluan olla mukana päätöksenteossa kuntatasolla. Kulttuuri on merkityksellinen osa hyvinvointia ja valtuustossa haluan ajaa kestävämpää taidetta, joka elävöittää kaupunkia pitäen huolta niin ihmisistä kuin luonnosta, Ruohonen sanoo.

Laajasalossa asuva Lari Lohikoski on Ruohosen tavoin ensimmäistä kertaa ehdolla kuntavaaleissa. Lohikoski työskentelee verkkoviestintäpäällikkönä Kirkon viestinnässä. Kaupunginvaltuustossa Lohikoski haluaa vaikuttaa siihen, että Helsinki toimii rohkeana ja avarakatseisena edelläkävijänä, jossa panostetaan kestävyyteen ja hyvinvointiin.

–Haluan Helsingin, jossa on mahdollisuus elää helppoa ja monipuolista, itsensä näköistä elämää. Itse olen asunut koko elämäni kaakkois-Helsingin kaupunginosissa, Laajasalossa ja Herttoniemessä, ja minulle on tärkeää myös että Helsinki säilyy alueiltaan monimuotoisena ja kaupunginosia kehitetään niiden omat identiteetit ja ominaispiirteet huomioiden. Itse esimerkiksi jossain vaiheessa oivalsin, että kaupunkilaisuudestani huolimatta olen melkein aina asunut paikassa, jossa kotipihalta on päässyt suoraan metsään, Lohikoski kertoo.

Ehdolle nimettiin myös toimitusjohtaja Tino Singh Käpylästä, pormestariehdokas Anni Sinnemäki Katajanokalta, liikenneopettaja Kasper Kivistö Vuosaaresta, kirjailija ja toimittaja Minna Lindgren Munkkiniemestä, erityisasiantuntija Tuula Mohamud Mellunmäestä, erityisasiantuntija Jessica Karhu Lauttasaaresta, lehtori ja pääluottamusmies Venla Olin Laajasalosta, valtiotieteiden tohtori Mojibur Doftori, Amin Hassan Kalliosta, Riitta Antinoja Roihuvuoresta sekä Noémie Lemieux Itäkeskuksesta.

Nimettyjen ehdokkaiden lisäksi samaan aikaan julkistettiin myös kasvatustieteen maisteri, luokanopettaja Maria Nyqvistin ehdokkuus, vaikka hänet on nimetty ehdolle jo aiemmin. Yhteensä vihreitä ehdokkaita on Helsingissä nimetty 106.

–Vihreillä on tänä keväänä kaikki mahdollisuudet nousta Helsingin suurimmaksi puolueeksi, olimmehan sitä jo kevään 2019 molemmissa vaaleissa. Olen ylpeä monipuolisesta ehdokaslistastamme, jossa on vielä tilaa hyville ehdokkaille, sanoo Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Outi Lindqvist.

Kaikki tähän mennessä nimetyt ehdokkaat löytyvät täältä: https://www.helsinginvihreat.fi/vaalit/ehdokkaat/

Kampanjapäällikkö ja toiminnanjohtaja Emma Mikkilä, puh. 045 125 2541
Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Outi Lindqvist, puh. 040 544 6652

Taulukossa kaikki 27.1. nimetyt ehdokkaat sekä yksi 28.9. nimetty ehdokas, iät vaalipäivän ikiä (boldatut nimet ovat nykyisen valtuustoryhmän jäseniä). Kaksi ehdokasta julkistetaan myöhemmin.

RiittaAntinoja45Roihuvuorirahoitusalan asiantuntija
MojiburDoftori50VartiokyläVTT
AminHassan23Kalliotradenomi (AMK), rahoitusneuvoja
JessicaKarhu53LauttasaariDI, vanhempi erityisasiantuntija