Naisvaltaiset alat on saatava ylös palkkakuopasta. Helsinkiläisten arjessa näkyy monien alojen työvoimapula ja samaan aikaan matalapalkkaisilla aloilla työskentelevät kaupunkilaiset kärsivät Petteri Orpon oikeistohallituksen leikkauspolitiikasta. Vihreiden tavoitteena viime syksyn talousarvioneuvotteluissa oli saada lisäpanostuksia palkkakehitysohjelmaan, ja saimmekin neuvoteltua siihen tuntuvan rahoituksen.

Palkkakehitysohjelman varat on kohdennettu osaajapulasta kärsiville aloille. Tämän vuoden palkkakehitysohjelmassa korotetaan Helsingin varhaiskasvatuksen opettajien palkkoja varhaiskasvatuksen akuutin henkilöstöpulan ratkaisemiseksi: vaka-opettajat saavat 164 euron palkankorotuksen, joka nostaa ammattiryhmän palkan 3 064 euroon. Vihreät ovat ajaneet varhaiskasvatuksen opettajien palkkojen nostoa jo pitkään, ja nyt tehty korotus on askel oikeaan suuntaan.

Varhaiskasvatuksen opettajien lisäksi palkankorotuksia on luvassa myös monien muiden työntekijöiden palkkoihin, muun muassa 75 euron korotus nuoriso-ohjaajille sekä korotuksia psykologeille, puheterapeuteille, sosiaalityöntekijöille ja lastenvalvojille.

Palkkoja on korotettu Helsingissä palkkakehitysohjelman avulla vuodesta 2018 alkaen. Työvoimapulasta kärsivien alojen sekä pienipalkkaisten kaupungin työntekijöiden palkkojen nostaminen vaikuttaa helsinkiläisten arkeen laajemmin esimerkiksi parantamalla varhaiskasvatuksen ammattilaisten saatavuutta.

Amanda Pasanen
valtuustoryhmän puheenjohtaja