Eduskuntaan on valittu neljä helsinkiläistä vihreää kansanedustajaa 2. huhtikuuta käydyissä eduskuntavaaleissa. Vihreiden kannatus oli Helsingissä 15,3 prosenttia ja tällä tuloksella paikkamäärä laskee kahdella edustajalla. Uutena eduskuntaan nousee Fatim Diarra.

”Vihreiden tulos on tietysti valtava pettymys, sitä ei käy kieltäminen. Hyväkään kampanja ei tällä kertaa riittänyt kansanedustajamäärän säilyttämiseen Helsingissä, ja tämä on tietysti kova isku. Seuraavaksi meidän tulee selvittää perin pohjin, miksi emme onnistuneet vakuuttamaan ihmisiä tavoitteillamme tämän laajemmin”, toteaa Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Salla Merikukka.

“Lämmin kiitos jokaiselle Vihreitä äänestäneille. Kiitos myös mahtaville ehdokkaillemme, kampanjapäälliköille, tukitiimeille sekä jokaiselle vihreälle aktiiville. Olen ylpeä siitä, miten upean kampanjan teimme yhdessä”, Merikukka jatkaa.

Helsingin vaalipiiristä eduskuntaan valittiin neljä kansanedustajaa, joista kolme jatkokaudelle. Uutena valittiin Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Fatim Diarra, joka sai yli 6 700 ääntä.

“Kiitän ihan valtavasti luottamuksesta. Tämä kampanja on ollut meidän kaikkien yhteinen saavutus – ja nyt sen ansiosta työ antirasistisen ja tasa-arvoisen Suomen puolesta jatkuu”, Diarra toteaa.

Paikkansa kansanedustajina uusivat Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo, Pekka Haavisto ja Atte Harjanne.

“Olen otettu ja onnellinen, että ilmaston, luonnon ja koulutuksen puolustaminen sekä köyhyyden torjunta ovat puhutelleet äänestäjiä näissäkin vaaleissa”, Maria Ohisalo toteaa. “Tämän hallituskauden kriiseissä ja isoissa esimerkiksi oppivelvollisuutta, ilmastolakia, luonnonsuojelua, sote-järjestelmää ja perhevapaita koskevissa uudistuksissa olen päässyt osoittamaan sitoutumista suomalaisten asioiden edistämiseen. Olen onnellinen, että työni saa nyt jatkoa.”

Pekka Haavisto muistuttaa Vihreiden teemojen tärkeydestä. ”Oli tärkeää, että myös näissä vaaleissa vihreät pitivät esillä avainteemojaan – ilmastonmuutosta, luontokatoa ja ihmisoikeuksia. Ne eivät ehkä nyt olleet ihmisten mielissä päällimmäisinä, mutta nämä aiheet eivät tule katoamaan mihinkään. Haluan kiittää lämpimästi jokaista äänestäjää.”

”Iso kiitos luottamuksesta”, Atte Harjanne toteaa. “Työ vaikuttavan ilmastopolitiikan, talouden uudistamisen, Suomen luonnon ja turvallisuuden puolesta jatkuu.”

Vihreiden kannatus Helsingissä oli 15,3 prosenttia, ja äänestysprosentti 77,5. Valtakunnallisesti Vihreät sai läpi 13 kansanedustajaa.

Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Salla Merikukka, puh. 040 5278 518