Helsingin Vihreät on asettanut uusia ehdokkaita kevään 2023 eduskuntavaaleihin. Ehdolle lähtevät lukiolainen ja puoluehallituksen varajäsen Kaapo Haapanen, varavaltuutettu ja järjestökoordinaattori Nina Miettinen, erityisopettaja ja kaupunginvaltuutettu Johanna Nuorteva ja kaupunginvaltuutettu ja kauppatieteiden maisteri Ozan Yanar.

”Tulevalla vaalikaudella tarvitaan tulevaisuuteen katsovaa politiikkaa, joka panostaa mielenterveyteen, nuorten hyvinvointiin ja koulutukseen varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Uudet ja tulevat sukupolvet tarvitsevat edustajansa, ja siksi olen ehdolla näissä vaaleissa, sanoo vaalipäivänä 18-vuotias Kaapo Haapanen.

“Lähden ehdolle rakentamaan inhimillistä ja kestävää Suomea ja maailmaa. Haluan olla mukana etsimässä yhteisiä ja joustavampia ratkaisuja nuorten hyvinvointiin ja esimerkiksi kestävämpään liikenteeseen, toteaa ehdokkuudestaan Nina Miettinen.

“Päätin hakea eduskuntavaaliehdokkaaksi, koska minusta eduskuntaan tarvitaan enemmän koulumaailman, nuorten ja perheiden arjen tuntemusta”, sanoo erityisopettajana työskentelevä Johanna Nuorteva. “Opettajienkin ääntä tarvitaan, kun koulua nostetaan jaloilleen. Minulle myös ihmisoikeudet, inhimillinen maahanmuuttopolitiikka ja oikeudenmukainen sosiaalipolitiikka ovat aiheita, jotka innostavat ja joita haluan olla kehittämässä.”

“Tällä hetkellä elämme monella tavalla epävarmuuden keskellä. Euroopassa on sota, korot ja energiahinnat ovat nousseet ja inflaatio nostaa hintoja. Taloustieteilijänä haluan etsiä eduskunnassa oikeudenmukaisia etsiä ratkaisuja siihen, miten Suomen talous saataisiin kestävälle pohjalle niin, että kaikista pidetään huolta”, toteaa Ozan Yanar.

“Nimesimme tänään upeita ehdokkaita. Ehdokaslista on tasapainoinen kokonaisuus, ja sisältää arvoihimme vahvasti sitoutuneita ehdokkaita. Ehdolla on sekä kokeneita konkareita että tuoreita kasvoja. Ehdokkaista nuorin on vaalipäivänä vasta 18-vuotias, toteaa Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Outi Lindqvist.

Aiemmin vihreistä ehdolle on nimetty Riina Bhatia, Fatim Diarra, Pekka Haavisto, Atte Harjanne, Mari Holopainen, Shawn Huff, Kasper Kivistö, Tuuli Kousa, Jonni Lehtiranta, Maria Ohisalo, Amanda Pasanen, Oula Silvennoinen, Coel Thomas ja Reetta Vanhanen. Ehdokkaisiin voi tutustua verkkosivujen ehdokasgalleriassa.

Helsingin Vihreät nimeää yhteensä 23 ehdokasta eduskuntavaaleihin. Nyt ehdolle on asetettu 19 henkilöä, ja loput ehdokkaat nimetään alkuvuonna 2023. Eduskuntavaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 2.4.2023.

Lisätiedot:
Helsingin Vihreiden toiminnanjohtaja ja kampanjapäällikkö Kati Lommi, puh. 045 125 2541
Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Outi Lindqvist, puh. 040 544 6652

8.12.2022 nimetyt ehdokkaat, iät vaalipäivän ikiä.

Etunimi Sukunimi Ikä Titteli
Haapanen Kaapo 18 lukiolainen, puoluehallituksen varajäsen