Ensimmäinen vuosi vihreässä valtuustoryhmässä vierähti nopeasti. Se oli opettavainen, toivoa herättävä ja motivoiva. Vakuutuin erityisesti vihreän valtuustoryhmän järjestäytymis- ja neuvottelutaidoista. Vuoden kokemuksen perusteella suosittelen kaikille lähtemistä mukaan politiikkaan!

Kokeilua ja oivalluksia

Ennen politiikkaan lähtemistä saatoin ajatella, että pitäisi osata ja ymmärtää kaikesta kaikki, ennen kuin voi lähteä mukaan. Totuus on, että kukaan ei tiedä kaikkea ja ensimmäinen vuosi on pitkälti opettelua kaikille luottamustehtäviin valituille. Sen aikana tulee harjoiteltua päätöksenteon vuosikelloa, kokoustekniikkaa ja puheenvuorojen pitämistä. Samalla tutustutaan omaan ryhmään ja muiden ryhmien kanssavaltuutettuihin.

Opin muun muassa sen, että minuutissa ehtii puhua noin 80 sanaa. Puheenvuoroista tulee ajan myötä luontevampia, joten kannattaa rikkoa jää mahdollisimman pian ja alkaa harjoitella niiden pitämistä. Oli ihanaa, että kauden alussa kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Fatim Diarra rohkaisi ääneen kaikkia uusia valtuutettuja pitämään puheita jännityksestämme huolimatta.

Tein myös ensimmäisen valtuustoaloitteeni. Sen myötä ymmärsin paremmin, miten päätöksenteko etenee ja toisaalta miten se ei etene. Aloitteet saavat usein paljon enemmän huomiota kuin kaupunkistrategia ja budjetti, vaikka isot asiat päätetään jälkimmäisten kautta. Kun valmistelin aloitettani ja kun se sitten kiersi eri toimielimissä lausuntokierroksella, opin hahmottamaan paremmin myös sen, miten kaupungin organisaatio rakentuu sekä käymään keskusteluja viranhaltijoiden suuntaan.

Paras oivallus oli kuitenkin se, että politiikassa riidellään paljon vähemmän kuin miltä ulospäin usein näyttää. Suurin osa asioista hyväksytään yksimielisesti ja valtaosa äänestystilanteistanteistakin menee nopeasti ohi, kaikkien kunnioittaessa demokraattisen prosessin tulosta. Sen sijaan että politiikan tekeminen tuntuisi hitaalta ja ankealta, se on tuntunut todella motivoivalta. Katson tulevaisuuteen paljon toiveikkaammin, kun joka viikko näen jonkun hyvän asian etenevän poliittisessa päätöksenteossa.

Yhdessä tekemällä olemme vaikuttavin poliittinen ryhmä

Ensimmäisen valtuustovuoden aikana huomasin, kuinka erilaisuus todella on vahvuus. Valtuustoryhmästämme löytyy rautaisia asiantuntijoita ja kokeneita konkareita. Lisäksi löytyy heitä, jotka huolehtivat, että kaikki ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja heitä jotka keventävät tunnelmaa sanomalla jotain, mikä pistää meidät kaikki hymyilemään. Toiset kannustavat muita tai selittävät vaikeita termejä tai päätöksiä auki niin, että joku asiaan perehtymätönkin voi sen helposti ymmärtää. Toiset taas uskaltavat kyseenalaistaa ja esittää kiperiä kysymyksiä niin, että joudumme perustelemaan päätöksiä paremmin myös itsellemme. Mikään näistä rooleista ei ole ylitse muiden. Kaikkia tarvitaan. Jos juuri sinä mietit, ettet voi lähteä mukaan politiikkaan koska et ole samanlainen kuin se tyyppi jota seuraat somessa, niin unohda se ajatus. Ehkä juuri sinulta löytyy se tarvittava näkökulma, mikä tekee vihreästä politiikasta entistä parempaa. Tervetuloa rohkeasti mukaan tekemään!

Ihailen erityisesti sitä, kuinka vihreissä kysytään palautetta ja kehitetään jatkuvasti toimintamalleja parempaan suuntaan. Valtuustoryhmän yhdessä laaditut säännöt takaavat sen, että valtuutetut ovat sitoutuneita toimimaan yhteisillä periaatteilla ja voimme luottaa siihen, että ryhmämme toimii tehokkaasti. Se tarkoittaa, että viesti kulkee niin toimielinten välillä, jäsenistölle kuin ulospäin. Ryhmämme kannat asioihin ovat ajoissa selvillä ja neuvotteluja käydään aktiivisesti muiden ryhmien kanssa. On ihanaa, ettei valtuustossa tarvitse jännittää yllättäviä tilanteita, kun asioita on osattu ennakoida. Sitä kautta olemme jatkossakin kaupungin vaikuttavin poliittinen ryhmä.

Kiitos tästä vuodesta valtuustoryhmälle sekä koko vihreälle jengille, joka tekee huikean asiantuntevaa työtä paremman Helsingin, Suomen ja maailman eteen.

Nina Miettinen
1. kauden varavaltuutettu