Hyvää Helsinki-päivää kaikille meille, helsinkiläisille, nykyisille ja tuleville!

Minä rakastan Helsinkiä ja kehtaan sanoa sen ääneen. Rakastan asua Helsingissä, sillä täällä yhdistyy pienen ja suuren kaupungin hyvät puolet. Pidän siitä, että täällä saa olla rauhassa sellainen kuin on. Minulle väkijoukko tarjoaa turvaa ja minusta on vapauttavaa, kun ei tunne kaikkia ihmisiä ympärillä. Ihmisvilinä on minulle rauhoittava asia. Täällä on tarpeeksi ihmisiä siihen, että voi valita oman piirinsä ja rakentaa itselleen sellaisen lähipiirin, jossa voi elää omanlaista elämää. Suuressa kaupungissa ei tarvitse olla samaa mieltä, olemme tottuneet siihen, että ei ole yhtä totuutta. Ei ole yhtä tapaa elää ja me helsinkiläisinä juhlimme sitä moninaisuutta. Me emme pelkää ihmisyyden kirjoa.  Samalla rakastan sitä, että luonto on täällä aina lähellä. Helsingissä voi bongata pesiviä lintuja ja päästä nopeasti merelle tai metsän rauhaan.

Nyt, kun kesä on tullut kaupunkiin, on aika nauttia siitä mitä kaupungissa asuminen tarkoittaa kaikessa ihanuudessaan. Minulle se on rannoilla kävelyä, puistoissa piknikillä istumista, se on meressä uimista ja maauimaloissa lillumista. Se on uusien saarien löytämistä. Kauppatorilta lauttaan hyppäämistä ja Suomenlinnan historiallisessa linnoituksessa seikkailua. Minulle se on entisellä kesätyöpaikallani Hakaniemen torilla käymistä ja perunoiden ostamista. Se on jäätelöä puistonpenkillä ja se on tapahtumia. Se on kirpputoreja ja torikahveja. Se on museoden hiljaisuuteen ja viileyteen livahtamista, kun kaupungin asfaltti hohkaa lämpöä. Se on pyörällä ajamista läpi valoisan kesäyön ja se on aamun asti kalliolla istumista. Kesä on kohtaamista ja lämpöä.

Helsinki on kaupunki joka kutsuu. Helsinki on aina ollut kaupunki, jonne on tultu jostain. Ei ole mitään kriteeriä sille, kuka on riittävän helsinkiläinen. Tänne on aina muutettu ja tullaan toivottavasti aina muuttamaan. Isäni muutti lentokoneella toiselta matereelta, äitini junalla pohjoisesta, lukuisat ystäväni ja rakkaani taas tulivat tänne busseilla, autoilla, junilla ja lähijunilla, niin kauempaa kuin kehyskunnista. Helsinkiläisyys on mukaan ottavaa ja lopulta päätöskysymys. Ei minun, vaan sinun. Jokainen, joka haluaa olla helsinkiläinen, saa aivan omin lupineen sitä olla ja se on hyvä juuri niin.

Tänne saa tulla ja täällä saa olla juuri sellainen kuin on.

Ihanaa Helsinki-päivää! Juhlista sitä itsellesi sopivalla tavalla, sillä se jos mikä on helsinkiläistä.

Fatim Diarra
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja