Pyöräilylle kuuluu Helsingissä koko ajan parempaa, kun baanojen rakentaminen etenee. Samaan aikaan kun pyöräteitä suunnitellaan ja rakennetaan lisää, pyöräväylien kulkuneuvoista on tullut vuosi vuodelta moninaisempia. Tämä tulee huomioida pyöräilyolosuhteita suunnitellessa.

Polkupyörä on useilla matkoilla muita kulkuvälineitä nopeampi ja ennen kaikkea ilmastoviisas liikkumisratkaisu. Helsingissä pyöräily kulkumuotona ei kuitenkaan ole vielä saavuttanut sille asetettua käyttäjämäärätavoitetta. Tämä johtuu esimerkiksi siitä, että turvallisia ja vaivattomia reittejä on edelleen melko vähän. Siksi kaupunkistrategiassa on sitouduttu pyöräilyn kulkumuoto-osuuden kasvattamiseen ja baanaverkon rakentamisen vauhdittamiseen.

Lisää infraa ja investointeja

Jokainen pyöräilyn lisäämiseen investoitu euro tuottaa keskimäärin seitsemän euroa takaisin liikenteen parantuneen sujuvuuden ja terveysvaikutusten kautta. Siksi Helsinki investoikin pyöräliikenteeseen noin 20 miljoonaa euroa joka vuosi. Helsingissä on kuitenkin vähemmän henkilöresursseja ja pyöräilyyn investoidaan vähemmän kuin Euroopan verrokkikaupungeissa Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa.

Tänä vuonna rakennetaan baanoja muun muassa Itäväylän varressa, Laajasalossa, Oulunkylässä ja Pikku Huopalahdessa. Pienempiä pyörätieremontteja tehdään kaikkialla kaupungissa. Ensi keväänä valmistuu Rautatieaseman alittava Kaisantunneli, joka helpottaa liikkumista itä-länsisuunnassa keskustassa.

Huomioidaan kaikki käyttäjäryhmät

Samalla kun sähköpotkulaudat ovat rantautuneet pyöräväylille, on pyöriinkin ilmestynyt vaihtelevuutta. Kaupunkipyörien lisäksi liikennevaloissa jonottaessa saa ihailla esimerkiksi mitä erilaisempia kuormapyöriä, sähköpyöriä ja lastenistuimia. Osa ihmisistä toivoo kolmipyöräisiä, sillä niillä voi ajaa ilman pelkoa tasapainon menettämisestä. Kaupunkisuunnittelussa tuleekin huomioida jatkossa pyöräväylien riittävä leveys sekä tilavat pysäköintimahdollisuudet.

Uudet käyttäjäryhmät löytävät pyöräilyn pariin, kun heidän tarpeensa otetaan huomioon. Jos haluamme, että pyörästä tulee kaikille mahdollinen liikkumismuoto, sillä pitää pystyä kuljettamaan arjen asioita, kuten lapsia, kauppakasseja tai treenikassia. Pyöräilykursseja tulee järjestää kaupunkilaisille, jotka eivät ole lapsesta asti tottuneet pyöräilemään. Useat järjestöt tekevät hienoa työtä näiden asioiden eteen

Pyöräilyyn käytettyä rahamäärää tulee edelleen nostaa ja pyöräväylien valmistumista nopeuttaa mahdollisuuksien mukaan. Kaupungin tulee tunnistaa, miten se voi tukea moninaistuvaa pyöräilyä niin, että jokainen kaupunkilainen pääsee liikkumaan pyöräillen niin halutessaan. Kiitos sinulle, joka toimit pyöräilyn puolesta. Jatketaan pyöräilyn kehittämistä ja kannustetaan myös uudet kokeilijat mukaan!

Otso Kivekäs
kaupunginvaltuutettu

Nina Miettinen
varavaltuutettu

 

Ninan kuva: Eve Nieminen
Otson kuva: Anna Kivekäs