Hyvää Eurooppa-päivää!

Vihreät ovat Suomen EU-myönteisin puolue ja selkeä enemmistö meistä näkee unionin meille tarjoaman hyödyn. Silti EU-politiikasta voi olla vaikea saada kiinni. Voi tuntua, että isotkin päätökset vain tapahtuvat ilman suurempaa julkista keskustelua tai mahdollisuutta vaikuttaa. Kotimaiset mediat eivät auta tilannetta uutisoimalla harmillisen vähän EU-politiikan ajankohtaisuuksista, joten EU-uutisia seuratakseen täytyy nähdä vähän vaivaa.

Siksi keräsimme Eurooppa-päivän kunniaksi vinkkilistan, jonka avulla voit seurata tiiviimmin EU:n päätöksentekoa, ja saada tärkeimmät EU-uutiset etusivullesi käyttämissäsi sosiaalisen median kanavissa!

Vinkki 1: Laita EU seurantaan somessa

Jos haluat lisää EU:ta jokapäiväiseen mediavirtaasi, löytyy ratkaisuksi monia hyviä seurattavia uutis- ja somekanavia.

Ensimmäinen askel on tietenkin ottaa meidät suomalaiset vihreät mepit seurantaan, jos et ole jo sitä tehnyt. Jaamme usein erityisesti omaan politiikkatonttiimme liittyviä uutisia. Myös muut vihreän ryhmän mepit ovat erinomainen vaihtoehto, varsinkin jos monikielisyys on juttusi.

Laajasti parlamentin vihreään toimintaan pääsee kiinni seuraamalla Vihreää parlamenttiryhmää (Twitter, Instagram, Facebook) ja osaksi suurempaa eurooppalaista vihreää perhettä pääset seuraamalla katto-organisaatioitamme, Euroopan vihreää puoluetta (Twitter, Instagram, Facebook) ja Euroopan vihreitä nuoria (Twitter, Instagram, Facebook).

Suomeksi EU-asioista tiedottavat somessa esimerkiksi Euroopan parlamentti Suomessa (Twitter, Instagram, Facebook) ja Euroopan komissio Suomessa (Twitter, Instagram, Facebook). Erityisesti parlamentin tilillä voi törmätä myös meihin allekirjoittaneisiinkin aika ajoin.

Vinkki 2: Lisää Eurooppa-uutisia

Uutiskanavat, kuten EURACTIV ja Politico Europe tarjoavat päivittäisiä uutisia niin Twitterissä (EURACTIV, Politico Europe) nettisivuilla (EURACTIV, Politico Europe) kuin uutiskirjeiden muodossa (EURACTIV, Politico Europe EU Confidential ja Brussels Playbook). Myös osa avustajistamme aloittaa päivänsä näillä uutiskirjeillä. Erinomainen resurssi Twitterissä on myös Europe Elects, joka jakaa englanniksi kaikissa EU-maissa käytävien vaalien tulokset.

Jos taas tunnet että EU:n kiemurat alkavat jo aueta, niin voit testata ymmärrystäsi selaamalla EU-huumoritilin DG MEME:n lähes päivittäistä tarjontaa (Twitter, Instagram, Facebook).

Vinkki 3: Mukaan luomaan EU-politiikkaa?

Kiinnostaako vaikuttaminen EU-asioihin? Yksi ensimmäinen askel on tutustuminen Vihreä Eurooppa -ohjelmaan, josta löytyvät kaikki vihreiden tärkeimmät EU-linjat. Kuulostaako hyvältä – vai puuttuuko ohjelmasta jotain? Linjat valmistellut vihreiden eurooppatyöryhmä on erinomainen paikka päästä mukaan EU-politiikkaan, ja alkaa vaikuttaa siihen, mitä vihreät ajavat.

Myös Helsingin Vihreiden jäsenjärjestö Brysselin vihreät on avoin vapaaehtoisille, uusille jäsenille ja yhteistyölle. Etenkin Brysselissä asuvalle Brysselin vihreisiin mukaan lähteminen on loistotilaisuus! EU-tasolla myös Euroopan vihreä puolue ja Euroopan vihreät nuoret järjestävät tilaisuuksia ja tapahtumia ympäri Eurooppaa ja virtuaalisesti.

Monilla muillakin suomalaisilla kansalaisjärjestöillä on eurooppalainen kattojärjestö, jonka kautta voi vaikuttaa tiettyyn aiheeseen – oli se sitten ihmisoikeudet, ilmasto, mielenterveys, nuorisopolitiikka tai vaikka rauhantyö.

Ja tietysti meihin meppeihin voi aina olla rohkeasti yhteydessä. Meidän tehtävämme on kuunnella kansalaisten toiveita, keskustella ja ideoida – ja viedä hyvät ideat eteenpäin. Sitä teemme erittäin mielellämme täällä parlamentissa – joka päivä.

Aurinkoista Eurooppa-päivää!

Heidi Hautala