Haastattelu on ilmestynyt alun perin Vihreä Helsinki 2/2021 -lehdessä.

Onneksi olkoon Fatim Diarra, sait kuntavaaleissa vihreistä toiseksi eniten ääniä ja sinut valittiin Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtajaksi! Miltä nyt tuntuu?

No sehän on valtavan hieno kunnia! Erityisesti se, että saa oman rakkaan kotikaupungin valtuustoa johtaa. Mutta ennen kaikkea olen liikuttuneen onnellinen luottamuksesta, jonka sain helsinkiläisiltä äänestäjiltä.

Kuinka monta jäsentä valtuustoon kuuluu?

85 jäsentä, jotka edustavat eri poliittisia ryhmiä. Kun itselläni on suuri kunnioitus demokratiaa ja demokraattisia instituutioita kohtaan, suhtaudun tähän tehtävään aika vakavasti. Olenkin saanut kiitosta myös muiden poliittisten puolueiden edustajilta tavastani pitää huolta, että kaikki valtuutetut pääsevät aidosti mukaan päätöksentekoon.

Miten varmistat, että kaikki otetaan mukaan?

Näen tärkeänä, että jokainen valtuutettu kokee, että heillä on lupa tehdä ja toimia koko potentiaalissaan. Uskon, että se välittyy. Minulle on tärkeää saada valtuusto toimimaan niin, että jokainen pääsee aidosti osaksi päätöksentekoa. Helpompaa olisi vain varmistaa, että ne omat asiat etenevät, mutta se ei ole demokratian hengen mukaista.

Ehkä siinä näkyy oma taustani, minulle on aina ollut tärkeää, että vähemmistöjen ääni kuuluu. Haluan varmistaa, että myös pienet ryhmät saavat äänensä kuuluviin. Yritän erityisesti vaikuttaa keskustelukulttuuriin, että keskustelun sävy säilyy kunnioittavana ja että debattia voidaan käydä ilman ilkeilyä. Demokratian ytimessä on, että ollaan eri mieltä. Mutta keskustelua pitää voida käydä niin, että jokainen uskaltaa osallistua.

Miten käytännössä pystyt vaikuttamaan tähän?

Nuijahan minulla on kädessä. Lisäksi käyn aika paljon keskusteluja ryhmien puheenjohtajien ja muiden valtuutettujen kanssa siitä, miten asiat etenevät ja samalla myös keskustelukulttuurista. Ja yhdessä pormestarin kanssa teemme töitä sen eteen, että kaikki pääsevät mukaan keskusteluun.

Miten yhteistyö pormestari Juhana Vartiaisen kanssa on lähtenyt käyntiin?

Sinnemäen Annilla ja minulla on kyllä molemmilla sellainen olo, että hänen kanssaan on helppo toimia. Heti, kun minut oli valittu, sovin tapaamisen Juhanan kanssa. Hän on sydämellinen ja ystävällinen ihminen, jolla on aito halu rakentaa tätä kaupunkia yhdessä. Henki on tosi hyvä.

Miten itse haluat kehittää Helsinkiä tulevalla valtuustokaudella?

Helsingillä on valtavasti ongelmia koronan jälkeen. Saattaa olla, että korona osui Helsinkiin pahiten koko Suomessa. Meillä on matkailu- ja palvelualat, isompi sektori kuin Lapissa. 25 prosenttia kaikista taiteen ja kulttuurin tekijöistä asuu Helsingissä. Ei ole ollut konferensseja tai kulttuuritapahtumia, ravintolat ja hotellit ovat joutuneet sulkemaan ovensa pitkiksi ajoiksi.

Yksi tavoitteeni on rakentaa se kulttuuri, taide ja riemu takaisin tähän kaupunkiin. Mielestäni tässä kaupungissa on riemuvaje – ja se vaje on paikattava. Pitää päästä taas menemään erilaisiin tapahtumiin, kaupungilla pitää olla taas vilinää ja vilskettä.

Miten saadaan ihmiset taas liikkeelle?

Siitä on jo merkkejä. Helsinki-viikon aikana järjestettiin iso tapahtuma keskustassa ja sinne tuli paljon ihmisiä. Nyt perjantaina varasin ravintolasta pöytää ja ei ollutkaan niin helppo löytää tilaa viidelle hengelle. Maanantaina kävin Musiikkitalolla kuuntelemassa UMO Jazzin ja Helsingin kaupunginorkesterin yhteiskonsertin. Yleisö liikuttui ihan kyyneliin sitä kuunnellessaan. Kyllä ihmiset tulevat, kun aletaan vaan pyörittämään toimintaa.

Mitä muuta pidät erityisen tärkeänä Helsingin päätöksenteossa?

Ilmastonmuutoksen torjumista ja antirasistista toimintaa. Olen mukana valtuuston jokaisessa jaostossa ja pyrin varmistamaan, että hyvät ajatukset eivät jää vain pöytäkirjamerkinnöiksi, vaan päästään sanoista tekoihin.

Teksti: Rosemarie Ruottu