Pitkän uran kaupunkipolitiikassa tehnyt filosofian tohtori, yrittäjä Pekka Sauri asetettiin Vihreiden kuntavaaliehdokkaaksi Helsingissä.

“Pidin neljän vuoden tauon Helsingin kaupungin touhuista ja ajattelin nyt aloittaa kunnallispolitiikan uudelleen lähtöruudusta. Helsingin suuntautuessa poikkeusolojen jälkeiseen aikaan on vuosikymmenten poliittisesta kokemuksestani varmasti hyötyä ”, 66-vuotias Sauri sanoo.

Kuntavaalien alla Sauri haluaa pitää esillä Helsingin kestävää toipumista koronakriisistä.

“Yritän pitää esillä pandemian vaikutusten jälleenrakennustyötä erityisesti lasten ja nuorten osalta. Helsingin tehtävä on osoittaa maailmalle, miten suurkaupungin elämä ja toiminta voidaan järjestää asukkaiden hyvinvoinnin, elinkeinoelämän ja ympäristön kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.”

Pekka Sauri nostaa esiin myös kaupungin ja sen asukkaiden välisen avoimen vuorovaikutuksen.

“Osallisuuden ja demokratian vahvistaminen on sydäntäni ja päätäni lähellä. Avointa vuorovaikutusta kaupunkiorganisaation ja kaupunkilaisten välillä ei koskaan ole liikaa. Tätä yritin edistää kaupunginjohtajakaudellani ja yritän varmasti edelleenkin, jos tulen valituksi kaupunginvaltuustoon”, Sauri toteaa.

Pekka Saurilla on pitkä kokemus Helsingin päätöksenteosta: hän oli ensimmäistä kertaa ehdolla valtuustoon vuonna 1984 ja on sittemmin toiminut mm. kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana ja kaupunginvaltuuston puheenjohtajana. Apulaiskaupunginjohtajana Sauri oli vuosina 2003–2017. Vuosina 2017–2020 hän työskenteli Helsingin yliopiston työelämäprofessorina. Sauri on myös Kansanvalistusseuran ja Suomen Museoliiton hallituksen puheenjohtaja.

“Yksi hieno Helsingin symboli on, että kaupungin maantieteellisessä keskustassa pesii merikotkapariskunta. Tällaista metropolia vaalikaamme.”

Lisätiedot:
Pekka Sauri, 0500 433 464