Vihreiden ryhmäpuheen kaupunkistrategian toteutuksen arvioinnista valtuustoseminaarissa 4.–5.2.2021 piti valtuutettu Hannu Oskala.

Rakkaat valtuustotoverit, pormestari, apulaispormestarit sekä läsnäoleva virkakunta!

Haluan näyttää teille tähän alkuun yhden kuvan jota itse katselen silloin tällöin.

Kuvassa on iltanäkymä Marsin pinnalta NASAn Curiosity mönkijän kuvaamana. Taivaalla on pieni piste, maapallo.

Kuvassa yhdistyy paljon teemoja. Meillä on vain yksi planeetta vaikka jotkut tähtiin kurkottavatkin. Yksi planeetta, josta meidän täytyy pitää huoli.

Mutta samalla ihmiskunta on kyennyt lähettämään mönkijän 184 miljoonan kilometerin päähän ja siellä se mönkii menemään ja lähettää meille valokuvia! SIIS MITEN VÄHÄNKÖ SIISTIÄ!

Me pystymme mihin vaan. Me pystymme vastaamaan kaikkiin niihin haasteisiin joihin haluamme vastata.

Täällä vähän lähempänä maanpintaa me olemme ottaneet haasteen vastaan:

Hiilineutraali Helsinki on realistinen toimintamalli jolla voimme saavuttaa kaupunkimme kunnianhimoiset tavoitteet hiilineutraaliudesta vuonna 2035 kunhan vain jatkamme työtämme. Tämä on meidän Apollo-ohjelmamme, jonka on onnistuttava ja on oltava läpileikkaava kaikessa kaupunkimme toiminnassa.

Hyvällä tiellä ollaan jo:

Valtuustoseminaarin materiaalien mukaan 2019 asukaskohtaiset CO2-päästömme olivat noin 4 tonnia. Se on -43% vähemmän kuin vuonna 1990. Ensi valtuustokaudella Hanasaari suljetaan ja muutoksen tahti kiihtyy. Näin rakennamme yhdessä yhä kestävämpää kaupunkia, kaupunkia joka on monilla mittareilla jatkuvasti parempi paikka kasvaa ja elää – ja pandemian jälkeen varmasti taas myös matkailla.

Kun valtuusto 2015 kokoontui valtuustokauden puoliväliseminaariin, Osku Pajamäki puhui siitä miten Helsinki rakentaa Raision verran uutta kaupunkia, 24000 uutta asukasta ja että ”nykymeno tarkoittaa, ettei heille tulla järjestämään mitään uusia palveluita”.

Osku osui oikeaan – ja väärään. Oikeaan siinä että lähivuosina Helsinkiin tosiaan muutti vähintäänkin Raision verran väkeä. Tällä valtuustokaudella vuodesta 2017 eteenpäin kaupunkiimme on valmistunut yhteensä 23 700 uutta asuntoa. Niihin kaikki 24000 raisiolaista mahtuisivat helposti. Tervetuloa Helsinkiin myös Varsinais-Suomesta! Tämän lisäksi kaupungissamme on joko rakennettu tai olemme tehneet päätöksiä koko joukosta hienoja hankkeita, mm. Stadionin remontti ja Oodi valmistuivat. Lisäksi on rakennettu toimistoja, raiteita, teitä, puistoja – kaupunkia ja myös päättäneet jättää rakentamatta – suojella lisää luontoa.

Onneksi Osku oli väärässä palveluiden osalta. Olemme mm. lisänneet 4040 päiväkotipaikkaa – ja tänä vuonna on tulossa 700 lisää. Se olisi päiväkotipaikka jokaiselle parikkalalaiselle vauvasta vaariin!

Olemme pitäneet palveluista huolta ja luoneet uusia. Yksi esimerkki tästä ovat uudet matalan kynnyksen mielenterveyspisteet Miepit. Olemme päättäneet että kun mieli murtuu, apua on saatavilla. Nämä ja monet muut toimenpiteet ovat erityisen tärkeitä pandemiavuonna ja kun tästä nousemme.

Pandemian aiheuttaman hyvinvointivajeen kurominen tulee olemaan seuraavan valtuustokauden tärkein tehtävä. Vain hyvinvoiva kaupunki ja hyvinvoivat kaupunkilaiset voivat tarttua myös ilmastonmuutoshaasteeseen.

Olemme pitäneet huolta myös kaupungin taloudesta: lainakanta per asukas on tänä vuonna alle sen mitä se oli 2017, eli tämä strategian taloustavoite on saavutettu koronasta huolimatta.

Aamulla keskustelimme johtamisjärjestelmän uudistuksestamme. Keskeinen huomio lienee se että nykyinen malli antaa meille todella paljon aiempaa paremmat mahdollisuudet kehittää järjestelmäämme eteenpäin. Kyse on jatkuvasta prosessista, ei ikuisista kivitauluista. Marsinkaan ei menty ensimmäisellä avaruuslennolla, mutta sinne ei olisi päästy jos ei oltaisi yritetty jatkuvasti!

Yhdessä sopimisen kulttuuri, amerikkalaisittain bi-partisanship, tai ehkä näin monipuoluejärjestelmässä jopa poly-partisanship, on hieno helsinkiläinen perinne, jolla kaupunkimme kehittäminen on ennustettavaa, luotettavaa, tasapainoista ja kestävää. Päätöksiä tehdään, eteenpäin mennään, kokouksesta ja vuodesta toiseen.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuustotoverit:

Kiitos kaupunkimme työntekijöille, virkakunnalle sekä kaikille meille kaupunkiamme yhdessä hyvässä helsinkiläisessä sopimisen hengessä kehittäneille ryhmille.

Kiitos paljon näistä neljästä vuodesta ja miedosti vaalionnea itse kullekin.

Hannu Oskala
Kaupunginvaltuutettu, valtuustoryhmän varapuheenjohtaja