Vihreät iloitsevat Hanasaaren hiilivoimalasta luopumisesta ja määrätietoisista harppauksesta kohti uusiutuvaan energiaan siirtymistä. Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsittelee maanantaina esityksen, jossa Helsingin energiayhtiö Helenin kehitysohjelma toteutetaan erilliseen lämmöntuotantoon perustuvana hajautettuna ratkaisuna ja Hanasaaren voimalaitos korvataan biolämpökeskuksilla ja muulla uusiutuvalla tuotannolla.
”Päätös Hanasaaren voimalan lakkauttamisesta on historiallinen askel kohti hiilivapaata Helsinkiä. Ilmastonmuutos on aikamme vakavin uhka, ja Helsingin on oltava mukana pysäyttämässä sen etenemistä”, sanoo Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs.
Helsingin tavoitteena on vähentää energiantuotantonsa kasvihuonepäästöjä 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä vuoden 1990 tasosta ja nostaa uusiutuvien energialähteiden osuuden 20 prosenttiin sähkön ja lämmön tuotannossa. Vihreiden mielestä suunta on oikea, mutta lisää kunnianhimoa ja ratkaisuja tarvitaan ilmastokatastrofin hillitsemiseksi.
”Helsingin tavoitteet ovat askelia oikeaan suuntaan, mutta YK:n kahden asteen ilmastotavoitteeseen ja EU:n vuodelle 2050 asettaman 80 prosentin päästövähennystavoitteeseen pääsemiseksi samanlaisia askeleita tarvitaan lisää. Seuraavaksi on aloitettava keskustelu Salmisaaren kivihiilivoimalan sulkemisesta ja maakaasun käytöstä luopumisesta Vuosaaren voimaloissa. Helsinki on ainoa pohjoismainen pääkaupunki, joka ei ole sitoutunut 100-prosenttisesti uusiutuvaan energiajärjestelmään vuoteen 2050 mennessä.”, Kivekäs huomauttaa.
Päätös Hanasaaren voimalaitoksesta luopumisesta on tärkeä Helsingille myös siksi, että se vapauttaa valtaosan nykyisestä Hanasaaren voimalaitosalueesta asuinalueeksi noin 6000 – 8000 asukkaalle ja mahdollistaa kantakaupungin ja Laajasalon yhdistävien Kruunusiltojen rakentamisen.
”Hanasaari on kivenheiton päässä Hakaniemen torilta. Siinä kohdassa kuuluukin olla kaupunkia, eikä voimala. Tämä päätös avaa mahdollisuuden tehdä Hanasaaresta uusi kaupunginosa, joka sitoo Kallion ja Kalasataman yhteen. Tiivistämällä kantakaupunkia  ja joukkoliikenneyhteyksiä parantamalla voimme luoda ekologisempaa ja elävämpää kaupunkia ja samalla säästää arvokkaita luontokohteita rakentamiselta”, sanoo Kivekäs.
Otso Kivekäs
Kivekäs-Otso_14-11-23_014_web