Kaupunkisuunnittelulautakunnassa on tällä hetkellä esillä kolme liikennesuunnitelmaa, joilla kehitetään Helsingin raideliikennettä ja parannetaan pyöräilyolosuhteita. Vihreät pitävät suunnitelmia onnistuneina ja toivovat, että ne päästään toteuttamaan esitetyn mukaisessa aikataulussa.
– Suunnitelmien hyväksyminen on tärkeää koko Helsingin pyörätieverkoston toteutumisen kannalta. Verrattuna mihin tahansa muihin liikenneinvestointeihin, pyöräilyn edistäminen on kaupungille todella edullista, toteaa kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Osmo Soininvaara.
Kritiikkiä suunnitelmissa on herättänyt erityisesti autopaikkojen poisto Runeberginkadun (22 paikkaa) ja Helsinginkadun (42 paikkaa) varsilta. Vihreät toivovat, ettei muutaman kymmenen autopaikan poisto pysäyttäisi suunnitelmien etenemistä. Suunnitelmissa on myös kompensoida menetettyjä autopaikkoja Runeberginkadun tuntumaan Töölööseen kaavaillulla 700 auton parkkihallilla sekä Kinaporinkadulle suunnitelluilla lisäpaikoilla. Kalliossa pysäköintipaikkoihin ei myöskään näytä kohdistuvan mittavaa painetta, koska alueella on 300 asukaspysäköintipaikkaa enemmän kuin on lunastettuja asukaspysäköintitunnuksia.
– Helsingin pyörätiesuunnitelmiin on etsitty parhaita mahdollisia malleja mm. Kööpenhaminan ja Tukholman toimivista liikenneratkaisuista. Kööpenhaminassa on paljon kokemusta myös talvikunnossapidosta, joten Helsingin ei tarvitse lähteä luomaan omia ratkaisujaan tyhjästä, lautakunnan jäsen Elina Moisio toteaa.
Mannerheimintielle suunnitellaan yksisuuntaisia pyöräkaistoja tien molemmille puolille. Suunnitellut yksisuuntaiset pyörätiet ovat tutkitusti selvästi turvallisempia ja sujuvampia kuin Helsingissä perinteisesti tehdyt kaksisuuntaiset pyörätiet. Vihreiltä saavat kiitosta myös suunnitellut kolmitasoratkaisut, joissa autot, pyörät ja jalankulkijat kulkevat selkeästi eroteltuna omilla tasoillaan.
– Kaupungin julkilausuttuna tavoitteena on pyöräilyn määrän kaksinkertaistaminen. Ilman konkreettisia tekoja ja pyöräilyolosuhteiden parantamista tavoitteen toteutuminen on mahdotonta, Soininvaara sanoo.
Vihreät uskovat, että hyvä vuorovaikutus suunnittelijoiden ja asukkaiden välillä edistäisi osaltaan toimivimpien ratkaisujen löytymistä ja suunnitelmien täytäntöönpanoa.
– Toivomme, että liikennesuunnitelmat olisi mahdollista saada jatkossa asukkaiden nähtäville nykyistä varhaisemmassa vaiheessa, Moisio sanoo.
Lisätietoja:
Osmo Soininvaara, 045 121 4559
Elina Moisio, 040 5755 988