Vihreiden ryhmäaloite terapiatakuusta hyväksyttiin eilen 5.5. Helsingin kaupunginvaltuustossa. Helsingistä tulee aloitteen hyväksymisen myötä ensimmäinen kaupunki Suomessa, joka päättää lähteä edistämään terapiatakuuta. Tavoitteena on, että terapiatakuu toteutetaan vuonna 2022.

– Vihreiden tavoitteena on tehdä Helsingistä mielen hyvinvoinnin kaupunki. Mielenterveyspalveluihin on päästävä Helsingissä nopeasti ja sujuvasti. Terapiatakuun eteneminen on hieno askel tähän suuntaan, toteaa Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Reetta Vanhanen.

Mielenterveyden ongelmat ovat lisääntyneet ja vallitseva koronatilanne ja sen jälkihoito lisäävät todennäköisesti tarvetta mielenterveypalveluille myös tulevina vuosina. Helsinki on ottanut tavoitteekseen madaltaa mielenterveyspalveluihin pääsyn kynnystä. Vihreiden aloitteesta on otettu käyttöön myös lyhytterapian palveluseteli, joka helpottaa terapiaan pääsyä.

Aloitteen myötä etenevät terapiatakuun suunnittelun lisäksi muut mielenterveyspalveluihin liittyvät parannukset. Matalan kynnyksen mielenterveyspalvelupisteet Miepit otetaan osaksi kaikkien terveys- ja hyvinvointikeskusten suunnittelua, ja ne laajenevat koko Helsinkiin. Lisäksi hoitoon pääsyä mielenterveyspalveluihin nopeutetaan laatimalla suunnitelma perustason mielenterveyspalveluiden piiriin pääsyn ja ensikontaktin saamisen nopeuttamiseksi siten, että tavoitteena on enintään kaksi viikkoa kiireettömissä tapauksissa.

– Terapiatakuulla varmistamme, että jokainen pääsee keskusteluapuun ja terapiaan riittävän nopeasti. Mielenterveyspalvelut vaativat vahvistamista myös jatkossa. Seuraavalla kaudella meidän on tehtävä Helsingissä terapiatakuusta totta, sanoo Reetta Vanhanen.

Lisätiedot:
Valtuustoryhmän puheenjohtaja Reetta Vanhanen, puh. 044 570 7857

Linkki aloitevastaukseen: https://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginvaltuusto/Suomi/Esitys/2021/Keha_2021-05-05_Kvsto_8_El/C88D7770-A988-CD1E-9642-791CBCC00004/Vihrean_valtuustoryhman_ryhmaaloite_terapiatakuun_.pdf