Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan listalla oli tänään esitys alueen varaamisesta Myllypuron jääurheilukeskus Oy:lle monitoimiliikuntakeskuksen suunnittelua varten.

Sinänsä tarpeellinen jääurheilukeskus tulisi tällä paikalla toteutuessaan lohkaisemaan ison osan Matokallion kauniista ja alueen asukkaille tärkeästä metsä- ja kallioalueesta. Asia jää nyt kahdeksi viikoksi pöydälle ja toivomme, että siihen löytyy ratkaisu, jonka avulla luistelijat saavat tärkeän harjoittelu- ja kilpailupaikan, mutta metsää ei tarvitse kaataa ja kalliota louhia.

Matokallion metsä ja kalliot ovat hyvä esimerkki siitä, miten rakasta lähiluonto meille helsinkiläisille on. Myllypurolaiset ovat olleet hallisuunnitelmasta hämmentyneitä ja surullisia. Monet toivovat, että hallille voisi etsiä paremman sijainnin. Jaamme heidän huolensa ja toiveensa. Matokallion tapaus voi toimia esimerkkinä siitä, että lähiluonnon merkitys tunnustetaan ja sitä uhkaavia suunnitelmia voidaan muuttaa.

Esitys palaa lautakunnan käsittelyyn kahden viikon kuluttua. Toivomme, että siihen mennessä löytyisi yhteisymmärrys uuden sijainnin etsimisestä, eikä liikuntaa ja lähiluontoa asetettaisi tällä kertaa vastakkain. Meistä vihreistä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan jäsenistä yksi on jo käynyt paikan päällä tutustumassa alueeseen ja kaksi muuta ovat menossa tällä viikolla. Toivottavasti saamme mukaan myös muita lautakunnan jäseniä. Hanke on vasta alkumetreillä, joten kyse on nyt siitä kuuluisasta poliittisesta tahdosta. Liikuntapaikat ja lähiluonto mahtuvat samaan kaupunkiin.

Pauliina Saares, Johanna Sydänmaa, Jussi Chydenius
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vihreät