Helsingin Vihreiden piirihallitus nimesi seitsemän uutta kuntavaaliehdokasta kokouksessaan 1.3. Vihreitä kuntavaaliehdokkaita on nyt Helsingissä yhteensä 121. Ehdokasasettelu päättyy 9.3.

Ensimmäistä kertaa kuntavaaliehdokkaana oleva Lassi Kurkijärvi on Kampissa asuva toimitusjohtaja ja enkelisijoittaja. Kurkijärvi toimii myös syöpäsairaita lapsia ja heidän perheitään tukevan Sylva ry:n hallituksen puheenjohtajana ja on hyväntekeväisyys-pyöräilyjoukkue Team Rynkeby – God Morgon Helsinki -tiimin varakapteeni.

–Sylva ry:n puheenjohtajana olen nähnyt, miten raskaasti arjen katkeaminen ja eristäytyminen vaikuttaa elämään. Koronapandemian seurauksena takana on nyt kokonaisille sukupolville menetetty vuosi, ja sen vaikutukset voivat olla todella rajut. Toivon että voin kokemuksellani auttaa tekemään Helsingistä johtavan esimerkin Suomessa siitä, miten oikeanlaista psykososiaalista tukea järjestetään kaikille sitä tarvitseville, Kurkijärvi sanoo.

Käpyläläinen kaupunginvaltuutettu ja Third Rock Finlandin toimitusjohtaja Leo Stranius tavoittelee hiilineutraalia Helsinkiä, jossa luontoarvoja, pyöräilyä ja joukkoliikennettä edistetään. Stranius nimettiin ehdolle yhdistyksen kokouksessa 10.12.2020.

–Lähdin ehdolle, että ilmastokriisiä käsiteltäisiin kriisinä, lähiluontoa puolustetaan sekä jokaisesta pidetään huolta samalla kun ihmisten vaikutusmahdollisuuksia parannetaan. Helsingin Vihreät tarjoavat näiden arvojen edistämiseen parhaimman kanavan, Stranius toteaa.

Koskelassa asuva Laura Serkosalo on ensimmäistä kertaa kuntavaaliehdokkaana. Nuoren Voiman Liiton toiminnanjohtajana työskentelevä Serkosalo on siviilissä myös sijaisäiti. Kuntavaaleissa Serkosalo kampanjoi erityisesti joukkoliikenteen, kulttuurin sekä lasten, nuorten ja perheiden puolesta.

–Haluan puolustaa lasten ja nuorten sekä perheiden hyvinvointia, erityisesti haavoittuvimmassa asemassa olevien: lastensuojelun parissa kasvavien lasten ja nuorten ja heidän perheidensä, maahanmuuttajaperheiden, sijais- ja adoptioperheiden, yksinhuoltajaperheiden. Perheiden palvelujen on oltava joustavia, varhaisen tuen määrää on lisättävä ja lastensuojeluun panostettava resursseja. Kaikille lapsille ja nuorille pitää antaa mahdollisuus mieluiseen harrastukseen ja siitä saatavaan iloon, Serkosalo sanoo.

Ehdolle nimettiin myös valtiotieteiden maisteri Miina Huotari Herttoniemestä, palvelumuotoilija Mirja Komulainen Länsi-Pasilasta, eduskunta-avustaja Riikka Leinonen Vallilasta, projektityöntekijä Vesa-Matti Pietarinen Alppikylästä ja Tuula Yrjö-Koskinen Arabiasta.

Lisäksi yhteiskuntasuhde- ja vaikuttamistyön johtaja Hanna-Leena Laitinen on nimetty ehdolle 10.12. ja hän on julkistanut ehdokkuutensa helmikuussa. Yhteensä vihreitä ehdokkaita on Helsingissä nimetty 121.

–Vihreä ehdokaslista on Helsingissä lähes valmis, ja siitä voi jo nyt olla todella ylpeä. Nyt meillä on käsillä ehdokashankinnan loppukiri ennen listojen sulkeutumista viikon kuluttua, kertoo Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Outi Lindqvist.

Kaikki tähän mennessä nimetyt ehdokkaat löytyvät täältä: https://www.helsinginvihreat.fi/vaalit/ehdokkaat/

Lisätietoja: Kampanjapäällikkö ja toiminnanjohtaja Emma Mikkilä, puh. 045 125 2541
Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Outi Lindqvist, puh. 040 544 6652

Taulukossa kaikki 1.3. nimetyt ehdokkaat sekä kaksi 10.12. nimettyä ehdokasta, iät vaalipäivän ikiä (boldatut nimet ovat nykyisen valtuustoryhmän jäseniä).

MiinaHuotari32Herttoniemivaltiotieteiden maisteri, koulutusviennin asiantuntija
MirjaKomulainen36Länsi-PasilaPalvelumuotoilija, FM
LassiKurkijärvi40Kamppitoimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja
Hanna-LeenaLaitinen36KruununhakaYhteiskuntasuhde- ja vaikuttamistyön johtaja, erityisasiantuntija (lastensuojelu)