Helsingin Vihreiden kuntavaaliehdokkaiden joukko täydentyi 10.12.2020 21 kuntavaaliehdokkaalla. Ehdolle nimettiin Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo ja kansanedustaja Emma Kari. Politiikan ulkopuolelta listaa vahvistava somepersoona Eino Nurmisto.

Maria Ohisalo korostaa kaupunkien roolia ilmastonmuutoksen torjunnassa.

– Tavoitteenamme on nousta Helsingin suurimmaksi puolueeksi ja varmistaa, että Helsingissä tehdään kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa. Se tarkoittaa hiilivoimasta luopumista, kestäviä liikenneratkaisuja ja ilmastovaikutusten huomioimista kaikessa päätöksenteossa, Ohisalo sanoo.

Eriarvoisuuden torjunta on myös Ohisalolle tärkeää Helsingin tasolla.

– On tärkeää, että eriarvoisuutta torjutaan Helsingissä myös asuntopolitiikalla. Tässä keskeistä on kestävä, riittävä ja kohtuuhintainen asuntotuotanto. Haluan, että Helsinki on kaupunki, jossa ketään ei jätetä ilman kotia. On myös pidettävä huolta, että jokaiselle helsinkiläiselle taataan laadukkaat, oikea-aikaiset ja sujuvat julkiset palvelut, oli kyse sitten pääsystä terveyskeskukseen tai mielenterveyspalveluihin.

Kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Emma Kari on ehdolla valtuustoon jo neljättä kertaa.

– Olen ehdolla kuntavaaleissa, koska haluan jatkaa työtä Helsingin eteen ja olla mukana rakentamassa kaupunkia, jossa panostetaan lapsiin ja heikoimmassa asemassa oleviin, puolustetaan kaupunkimetsiä ja tehdään kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa, Kari toteaa.

Uusi vihreä kasvo listalla on somepersoona ja tietokirjailija Eino Nurmisto Kalliosta. Nurmistolle tärkeää on yhdenvertainen kaupunki ja kulttuuripolitiikka.

– Haluan luoda entistä yhdenvertaisempaa ja kaikki huomioivaa kulttuurintäyteistä kaupunkia. Jo teini-ikäisenä synnyinkaupungissani Somerolla lähdin elvyttämään kaupungin näivettynyttä kulttuurielämää. Myöhemmin perustin Tämän kylän homopoika -blogin, jonka kautta olen päätynyt hyvinkin painokkaasti rakentamaan ja vaatimaan yhdenvertaisempaa yhteiskuntaa ja asiallista kohtelua kaikille ihmisille, oli kyse sitten lainsäädännöstä tai kahvipöytäkeskusteluista, Nurmisto kertoo.

– Unelmieni Helsinki on elävä ja elämyksellinen eikä tukehduta kaupunkikulttuuria byrokratian rattaisiin. Unelmieni Helsinki vahvistaa sitä, minkä se tekee jo nyt: saa spontaanisti huokailemaan rakkautta kaupunkia kohtaan. Vaikka rakastankin kaupungin ravintolaelämää ja ymmärrän taloudelliset realiteetit, ei oikeus ajanviettoon kaupungissa saa olla kiinni varallisuudesta tai halusta jatkuvasti kuluttaa, jatkaa Nurmisto.

Tänään julkistettiin myös vastuullisuusjohtaja Niklas Kaskealan ehdokkuus, vaikka hänet on nimetty ehdokkaaksi jo aiemmin. Yhteensä vihreitä ehdokkaita on Helsingissä nimetty 91.

– On hienoa huomata, että työ vihreämmän Helsingin eteen innostaa mukaan eri taustaisia ihmisiä, joita saimme tänään ilolla nimetä uusiksi ehdokkaiksemme. Ehdokasmäärä lähentelee jo sataa. Tästä on hyvä suunnata kohti vaalikevättä, toteaa Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hanna Hannus.

Kampanjapäällikkö Emma Mikkilä, puh. 045 125 2541

Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hanna Hannus, puh. 050 307 2127

Taulukossa kaikki 10.12. nimetyt ehdokkaat sekä yksi 28.9. nimetty ehdokas, iät vaalipäivän ikiä (boldatut nimet ovat nykyisen valtuustoryhmän jäseniä). Kolme ehdokasta julkistetaan myöhemmin.

MartinAalto33ArabianrantaDI, Energiajohtamisen ryhmäpäällikkö
AbdulkadirIsak52Kontulakoulukuraattori, KM
AhtoApajalahti33Hermannifilosofian maisteri, historian väitöskirjatutkija
YuriBirjulin25HietalahtiVTK, maailmanpolitiikan opiskelija