Vihreät Krohn ja Moisio: Lauttasaaren koulu saa odotetun lisätilan

Helsingin vihreät iloitsevat, että Lauttasaaren koulu saa vihdoin kaivatut väliaikaiset lisätilat. Tilat tulevat käyttöön vuoden 2016 elokuussa. Helsingin opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto hyväksyi tänään tarveselvityksen Lauttasaaren ala-asteen tilapäisille lisä- ja väistötiloille. Tämä tarkoittaa, että nykyisen koulun välittömässä läheisyydessä sijaitsevasta Lauttasaarentie 50 yksityisestä kiinteistöstä vuokrataan väliaikaisesti tiloja opetusviraston käyttöön.

“Lauttasaaren ala-asteen tilaratkaisua on lautakunnassa kiirehditty useaan otteeseen. Vanhemmat ja koululaiset ovat olleet huolissaan tilojen loppumisesta. Näillä tiloilla pärjätään kunnes Lauttasaareen saadana uusi koulurakennus”, Minerva Krohn iloitsee.

Lauttasaaren ala-aste on Helsingin suurin alakoulu. Lauttasaaren suuren lapsimäärän vuoksi koulun pihalle on jo aiemmin rakennettu neljä lisärakennusta, viipalekoulua, joissa on 250 oppilasta. Suuressa koulussa ruokailu-, liikunta-, ja ulkoilutilat jäävät auttamattomasti liian pieniksi. Pihalla leikkiminen ja välituntien valvonta on vaikeaa. Ahtaassa koulussa myös melutaso nousee ja infektioaikana sairaudet kiertävät liian tehokkaasti.

Opetuslautakunnan vihreät jäsenet näkivät tärkeänä, että tiukasta taloustilanteesta huolimatta kaupunki pystyy vastaamaan nopeasti koulutilapulaan. Palveluiden täytyy seurata kaavoitusta ja väestönkehitystä: Lauttasaaren täydennysrakentaminen vaikuttaa automaattisesti myös koululaisten määrään saarella. Tulevat lisätilat mahdollistavat myös, että ruotsinkielisen koulun parakit voidaan poistaa koulun pihalta, jolloin pihaa voidaan käyttää vihdoin välituntiliikuntaan.

”Tämä on erinomainen uutinen!”, kiittelee lauttasaarelainen vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Elina Moisio. ”Lisätilat parantavat vaikeaa tilannetta hetken aikaa. Mikä parasta, syksyn budjettineuvotteluissa päätettiin myös aikaistaa uuden koulun rakentamista Lauttasaareen. Uusimpien oppilasennusteiden mukaan saaren alakouluikäisten suomenkielisten ja ruotsinkielisten oppilaiden määrä kasvaa 391 oppilaalla vuoteen 2024 mennessä”, Moisio jatkaa.

Minerva Krohn, opetuslautakunnan puheenjohtaja
puh. 050 588 4244

Elina Moisio, varavaltuutettu, vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja, Lauttasaari
puh. 040 575 5988