Hämeentien uudistaminen läpi kaupunginvaltuustossa: kohti viihtyisää, saasteetonta, turvallista ja nopeampaa Hämeentietä

hämeentie neliö

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi tänään äänin 51 – 31 Hämeentien liikennesuunnitelman. Uudistuksessa Hämeentielle tulevat yksisuuntaiset pyörätiet, ja joukkoliikenne kulkee sujuvammin Hakaniemen ja Sörnäisten välillä.

”Nykyinen Hämeentie on hidas, meluisa ja vaarallinen. Hämeentie on turvaton etenkin pyöräilijöille, eivätkä monet uskalla ajaa bussikaistalla”, toteaa Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs. ”Uudistus nopeuttaa bussi- ja raitioliikennettä, tekee pyöräilystä sujuvampaa ja turvallisempaa, tuo kävelijöille lisää tilaa sekä vähentää Hämeentien meluja ja päästöjä.”

Nopeampi joukkoliikenne on myös halvempaa kuin hidas. Joukkoliikenteen kustannukset laskevat noin miljoona euroa vuodessa kun liikenne nopeutuu. Hämeentien liikennesuunnitelma maksaakin itsensä takaisin kaupungille suorina säästöinä, toisin kuin juuri mikään muu liikennehanke. Hämeentien huonokuntoiset kiskot pitää joka tapauksessa uusia lähitulevaisuudessa, ja siksikin Hämeentien uudistus on huokeinta tehdä samalla.

Autoilua Hämeentiellä rajoitetaan, mutta sitä ei kielletä. Henkilöautoliikenteen matkat pidentyvät vain keskimäärin 28 sekuntia.

”Henkilöautolla saa uudistuksen jälkeenkin ajaa kaikkiin Hämeentien varren kiinteistöihin. Ainoastaan läpiajo kielletään”, muistuttaa kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Elina Moisio.

Hämeentien uudistamisella on myös helsinkiläisten laaja kannatus. Paremman Hämeentien puolesta on kerätty kuntalaisaloite, jonka on allekirjoittanut 12 000 helsinkiläistä. Myös lukuisat alueen yrittäjät tukevat kadun muuttamista viihtyisämmäksi.

“Hämeentien uudistaminen on loistava osoitus kansalaisvaikuttamisen voimasta ja demokratiasta. On mahtavaa, että Ihmiset ovat innostuneet oman kaupunkinsa parantamisesta ja eteenpäin viemisestä, ja että tämä into muuttuu kohta paremmaksi Hämeentieksi”, iloitsee Elina Moisio.

Otso Kivekäs, vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, puh 044 333 6338
Elina Moisio, kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen, puh. 040 575 5988