Kansallinen kaupunkipuisto Helsinkiin!

Vihreät kaupunginvaltuutetut iloitsevat Helsingin Kansallisen kaupunkipuiston etenemistä. Kaupunginvaltuusto käsitteli tänään keskiviikkona vihreän kaupunginvaltuutettu Jarmo Niemisen aloitetta puiston perustamisesta Helsinkiin ja päätti lähteä selvittämään puiston perustamista. Niemisen aloitteen allekirjoitti kaikkiaan 54 Helsingin kaupunginvaltuuston 85 valtuutetusta.

“Helsinki on upea luonto- ja kulttuurimaisemien kaupunki. Meillä on Suomen vanhin ja monimuotoisin kaupunkiluonnon ja kulttuurialueiden verkosto. Helsingin metsiä on vaalittu nyt jo sadan vuoden ajan kansalaisten virkistysalueina, ei talousmetsinä. Helsinkiin on mahdollista luoda poikkeuksellisen upea kansainvälisesti kuuluisa kansallinen kaupunkipuisto, joka muodostuisi helsinkiläisen saariston ja merenrantojen, Vantaanjoen ja kaupunkipurojen, puistojen ja luonnonmetsien sekä monipuolisten kulttuuriympäristöjen muodostamasta yhtenäisestä verkostosta”, kertoo puheenvuoron kaupunginvaltuustossa pitänyt valtuutettu Jarmo Nieminen.

Kansallisten kaupunkipuistojen tavoitteena on säilyttää kaupunkiluontoa ja rakennettua kulttuuriympäristöä laajana, eheänä kokonaisuutena – kaupunkilaisten olohuoneena. Puistoon voisi kuulua kaupunkimetsää, saaristoa, merenrantoja sekä ekologiset käytävät vanhoihin kulttuurimaisemiin ja -puistoihin ja merkittäviin rakennusperintökohteisiin.

“Yritimme saada Kansallisesta kaupunkipuistosta kirjausta jo yleiskaavaneuvotteluissa, mutta valitettavasti ehdotuksemme ei saanut kannatusta. Helsinki tarvitsee kansallista kaupunkipuistoa erityisesti siksi,”erityisesti siksi, että se tasapainottaa yleiskaavan tuomaa lisärakentamista. Se asettaa luontoalueiden ympärille selkeät rajat, jolloin on kaikille selvää, mitkä alueet jäävät kokonaan rakentamisen ulkopuolelle”, sanoo Helsingin Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs.

Suomessa kansallinen kaupunkipuisto on jo kahdeksassa kaupungissa. Helsingin kansallisesta kaupunkipuistosta on tehty useita aloitteita vuodesta 1998 alkaen. Uusinta aloitetta kannattaa kaupunginvaltuutettujen lisäksi myös 79 yhteisöä, joista 52 on Helsingin kaupunginosayhdistyksiä. Lisäksi tuhannet helsinkiläiset ovat allekirjoittaneet kuntalaisaloitteen puiston saamiseksi Helsinkiin. Puistoon sisältyvistä alueista päätetään tarkemmin valmistelun edetessä.

“Meri ja metsät, rannat, puistot ja niityt tarjoavat meille helsinkiläisille tervehdyttävän elinympäristön ja merkittävän tulevaisuuden vetovoimatekijän. Upea kantakaupunki kulttuurikohteineen, kulttuuripuistot ja kartanoalueet pitkin Helsinkiä, viheralueverkosto, hieno keskuspuisto, loistavat kulttuuri- ja luontoarvot omaava lähisaaristo ja puhdas ilma tekevät kaupungistamme upean ja ainutlaatuisen”, luettelee Nieminen.

Aloitteessa esitetään, että periaatepäätös puiston perustamisesta tehtäisiin Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan alla joulukuussa 2017, jolloin päätös liitettäisiin osaksi Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

“Puiston perustaminen olisi upea lahja pääkaupungiltamme koko 100-vuotiaalle itsenäiselle Suomelle”, Nieminen iloitsee.

Jarmo Nieminen, kaupunginvaltuutettu puh. 045 656 7542
Otso Kivekäs, valtuustoryhmän puheenjohtaja, puh. 044 333 6338