Jukka Relander kulttuuri- ja kirjastolautakunnan puheenjohtajaksi ja Outi Alanko-Kahiluoto jäseneksi

Helsingin vihreä valtuustoryhmä valitsi tänään ryhmäkokouksessaan uuden puheenjohtajan ja jäsenen Helsingin kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle. Lautakunnan puheenjohtajaksi valittiin kaupunginvaltuutettu Jukka Relander ja jäseneksi kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu Outi Alanko-Kahiluoto.

Jukka Relander on Puu-Koskelassa asuva Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry:n toiminnanjohtaja ja Suomen kirjastoseuran sekä Euroopan kirjastoseurojen liiton puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää helsinkiläistä kulttuurielämää niin, että kirjastoturistien lisäksi maahamme saapuu tulevaisuudessa myös yhä enemmän myös kulttuurituristeja.

– Helsinkiä pidetään maailman kirjastopääkaupunkina. Lautakunnan tärkeä tehtävä on huolehtia siitä, että me vastaamme tähän kutsuun. Kirjasto- ja kulttuuriasiat ovat niitä, joista olemme ja haluamme olla ylpeitä, koska Helsingissä on hyvä boogie, Relander toteaa.

Outi Alanko-Kahiluoto on herttoniemeläinen kansanedustaja sekä Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja. Hän painottaa, että kulttuurin rahoituksesta on erityisen tärkeää pitää kiinni taloudellisesti huonoina aikoina, jolloin ihmisten välinen eriarvoisuus helposti kasvaa. Helsingin on hänen mukaansa huolehdittava siitä, että kaikilla kaupunkilaisilla on mahdollisuus nauttia kulttuuripalveluista tulotasostaan ja asuinpaikastaan huolimatta.

– Pidän erinomaisena Helsingin kulttuuritoimen uutta pyrkimystä tuoda kulttuuria entistä enemmän myös lähiössä asuvien ulottuville. Lisäksi valtuuston on pidettävä kiinni lupauksestaan, ettei keskustakirjasto syö lähikirjastojen määrärajoja. Lähikirjastot ovat erityisen tärkeitä lähiöissä asuville, koululaisille, lapsiperheille, työttömille ja muille pienituloisille.