Arvot saivat jättämään Kokoomuksen: Saido Mohamed siirtyy Vihreisiin

Näyttökuva 2016-06-08 kello 7.41.29

Suomen Somalia-verkoston puheenjohtaja, kuntapoliitikko Saido Mohamed eroaa Kokoomuksesta ja liittyy Vihreisiin. Mohamed on Helsingin kaupunginvaltuuston varajäsen.

Mohamedin mukaan päätös kypsyi pitkään. Tärkeimpänä syynä ovat puolueen arvot ja kokoomuslaisen sisäministerin johdolla tehty maahanmuuttopolitiikka, etenkin perheenyhdistämisen vaikeuttaminen.

– Turvapaikanhakijoiden määrän kasvu on saanut Kokoomuksen myötäilemään perussuomalaisten nuivaa maahanmuuttopolitiikkaa. Nykyhallituksen toimet – esimerkiksi perheenyhdistämisen sääntöjen kiristäminen ja humanitäärisen suojelun lopettaminen – vaikeuttavat kotoutumista. Myös kauniit puheet ihmisten auttamisesta kodin lähellä osoittautuivat sananhelinäksi, kun hallitus romahdutti kehitysyhteistyön rahoituksen, Mohamed sanoo.

Mohamed on myös pettynyt siihen, ettei Kokoomuksessa ole tuomittu suomalaisen yhteiskunnan vihapuhetta ja rasismia.

– Olen odottanut Kokoomukselta rohkeutta tuomita yksiselitteisesti lisääntynyt rasismi ja vihapuhe. Sitä rohkeutta en ole nähnyt. Päinvastoin, pitkään jatkunut hiljaisuus on helppo tulkita myötäilyksi ja hyväksynnäksi.

Vuoden pakolaisnaisena vuonna 2011 tunnetuksi tulleen Mohamedin omassa poliittisessa toiminnassa korostuu maahanmuuttajien hyvinvoinnin edistäminen. Hän huomauttaa, että monet hallituksen tekemistä leikkauksista kohdistuvat nimenomaan naisiin, nuoriin ja lapsiin.

– Maahanmuuttajien sisäänpääsyä suomalaiseen yhteiskuntaan pitäisi helpottaa. Esimerkiksi subjektiivinen päivähoito-oikeus on tarjonnut maahanmuuttajien lapsille pääsyn nopeaan ja tehokkaaseen kieli- ja kulttuurikoulutukseen. Suomen kehuttu koulujärjestelmä on tasoittanut lapsille ja nuorille tietä yhdenvertaiseen aikuisuuteen, nyt koulutuslupauksensa unohtanut hallitus rapauttaa toimivaa järjestelmää.

Vihreät Mohamed valitsi puolueen arvojen vuoksi.

– Tärkein kriteeri puolueen valinnalle on Vihreiden arvopohja, joka on omani kaltainen. Puolue on tuominnut syrjinnän ja rasismin arkailematta ja ottanut kantaa maahanmuuttajien kotouttamiseen järkevällä ja ihmiset huomioivalla tavalla, Mohamed kertoo.

Helsingin Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs iloitsee Mohamedin päätöksestä.

– Saido tuo Vihreisiin runsaasti lisää asiantuntemusta kotoutumis- ja maahanmuuttokysymyksissä. Turvapaikanhakijoiden määrän lisäännyttyä hyvin järjestetty kotoutuminen on Helsingissä yhä tärkeämpää, ja on hienoa saada Saido meidän mukaamme helpottamaan tänne tulijoiden kotiutumista Helsinkiin.

Saido Mohamed, puh. 040 172 3479 / 046 933 5282
Otso Kivekäs, Helsingin Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, puh. 044 333 6338

Saido Mohamed

• Suomen Somalia-verkoston puheenjohtaja