Vihreiden puoluekokous valitsi sisäministeri Maria Ohisalon odotetusti jatkokaudelle puolueen puheenjohtajaksi. Varapuheenjohtajistoon valittiin helsinkiläinen kansanedustaja Atte Harjanne. Vihreillä on kolme tasa-arvoista varapuheenjohtajaa.

Ohisalo on toiminut Vihreiden puheenjohtajana vuodesta 2019 ja valittiin jatkokaudelle 2021-2022. Taustaltaan Ohisalo on köyhyystutkija. Sisäministerinä hän on toiminut vuodesta 2019.

“Vihreässä liikkeessä on valtava voima, ja se on monella tapaa sisuuntuneempi kuin koskaan ennen. Kaksi vuotta sitten puoluekokouspuheessani puhuin siitä, miten vihreä liike syntyi vaihtoehdoksi vanhalle. Ratkaisuksi ympäristökriisiin ja rakentamaan feminististä ja oikeudenmukaista yhteiskuntaa. Me olemme kuluneen kahden vuoden aikana tehneet jo paljon, mutta valmista ei missään nimessä vielä ole”, Ohisalo totesi linjapuheessaan puoluekokouksessa.

Varapuheenjohtajistoon valittu kansanedustaja Atte Harjanne on taustaltaan diplomi-insinööri ja tutkija, aiheenaan ilmastonmuutoksen yhteiskunnalliset vaikutukset.  Harjanne on toiminut Helsingissä kaupunginvaltuutettuna vuodesta 2017 ja kansanedustajana vuodesta 2019. Varapuheenjohtajan tehtäviä hän odottaa jo innolla:

“On iso kunnia ja hienoa päästä rakentamaan entistäkin vaikuttavampaa, vakuuttavampaa ja moniäänisempää puoluetta uudesta tehtävästä käsin.”

Tuore varapuheenjohtaja muistuttaa myös lähestyvistä vaaleista:

“Uuden puheenjohtajiston työn alkua värittävät tietysti Marian (Ohisalon) sijaisjärjestelyt ja aluevaalit, mutta tämä on kahden vuoden pesti, ja tällä porukalla johdetaan myös vihreät vaalivoittoon 2023 keväällä.”

Outi Lindqvist, Helsingin Vihreiden puheenjohtaja, puh. 040 544 6652