Itämeri ja sen rannat ovat olleet monelle kaupunkilaiselle henkireikä, kun kauas ei ole voinut lähteä ja esimerkiksi uimahallit suljettiin koronapandemian ollessa pahimmillaan. Voimme olla kiitollisia siitä, että merellisiä virkistysmahdollisuuksia oli jo valmiiksi olemassa. Uimarannoilla on valvontaa ja veden laatua ja lämpötiloja seurataan. Helsingin edustan saarilla ylläpidetään retkeilyn mahdollistavia palveluita ja meloen tai veneillen pääsee vaikkapa saunomaan

Tänään vietettävä Itämeripäivä kuitenkin muistuttaa meitä mereen liittyvistä haasteista. Merta rehevöittävä ravinnekuormitus on tuonut sinilevälautat jälleen silmiemme eteen. Vapaaehtoiset ovat tänäkin kesänä keränneet jätesäkeittäin roskaa niin merestä kuin sen rannoilta. Talven lähestyessä keskustelu siirtynee lumen mereen kippaamiseen, liikenteen typpilaskeumaan sekä autojen renkaista irtoavaan mikromuoviin.

Näiden suorien vaikutusten lisäksi helsinkiläisten teot näkyvät Itämeren tilassa erilaisten mutkien kautta. Se, mitä lounaspöydässä valitsemme lautasellemme, vaikuttaa Itämeren ravinnekuorman suuruuteen siellä, missä ruoka kasvatetaan. Ilmastokriisi vauhdittaa rehevöitymistä entisestään. Meren lämpötilan nousu on uhka myös Itämeren nykyisille kasvi- ja eläinlajeille.

Vihreiden tavoitteena on löytää vaihtoehtoja kaikelle tälle.

Roskia ei tarvitse kerätä, jos roskaa ei synny. On tuettava kiertotalouden ratkaisuja ja asetettava kunnianhimoiset tavoitteet jätteiden vähentämiselle. Kertakäyttöisiä hankintoja voidaan vaihtaa kestotuotteisiin myös kaupungin palveluissa ja painottaa ympäristöä vähemmän kuormittavien tuotteiden valintoja esimerkiksi pesuaineiden osalta. Lumen kippaamiselle mereen etsitään aktiivisesti ratkaisuja, mutta myös lumen sekaan päätyvää roska-, rouhe- ja hiukkasmäärää voidaan vähentää.

Ruuan tuotantotapojen vaikutukset Itämereen on huomioitava ja kaupungin ruokatarjoiluissa on tarjottava entistä enemmän kasvisruokaa, lähiruokaa ja kausituotteita. Liikenteen päästöt vähenevät, kun edistämme määrätietoisesti pyöräilyyn, kävelyyn ja raideliikenteeseen perustuvaa kaupunkia.

Helsingin saariston ja Itämeren virkistyskäyttöä kannattaa toki edelleen kehittää. Olisi hienoa, jos jonain päivänä Helsingin seudun liikenteen matkakortilla pääsisi vielä useampaan saareen. Esteettömiä palveluita on kehitettävä, jotta jokaisella on mahdollisuus päästä nauttimaan merestä, saarista ja uimarannoista. Virkistyskäytön lisääntyessä on tärkeää rauhoittaa merialueita ja saaristoa kasvi- ja eläinlajien suojelemiseksi.

Mustikkamaalla pääsee illalla Itämeriaiheiseen ulkoilmaelokuvaan ja samalla voi itsekin käväistä siivoamassa meren rantaa sekä poiketa nuorten pop-up -kahvilaan. Juhlitaan siis tänään ja huolehditaan, että rakkaus Itämerta kohtaan näkyy myös poliittisessa päätöksenteossa.

Nina Miettinen
Vihreiden varavaltuutettu