Vihreät valitsivat tänään valtuustoryhmän kokouksessaan kaupunkiympäristön apulaispormestarin, kaupunginvaltuuston puheenjohtajan sekä Vihreälle valtuustoryhmälle puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.

Kaupunkiympäristön apulaispormestarina jatkaa Anni Sinnemäki. Sinnemäki on viidennen kauden kaupunginvaltuutettu, entinen apulaiskaupunginjohtaja, kansanedustaja ja ministeri.

“Hanasaaren hiilivoimalan sulkemisen aikaistus miltei kahdella vuodella on hyvä merkki siitä, että vihreiden tavoitteiden toteuttaminen on edennyt. Hanasaaren voimala sulkeutuu tällä valtuustokaudella. Seuraavaksi meidän on kiristettävä Helsingin hiilineutraalisuustavoitteita kunnianhimoisemmiksi ja linjattava selkeä polku sille, että myös Salmisaaren hiilivoimalasta päästään eroon suunniteltua aikaisemmin. Tämän eteen me Vihreät teemme täysillä töitä”, linjaa Sinnemäki.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtajaksi Vihreät valitsivat Fatim Diarran. Diarra on Vihreiden varapuheenjohtaja ja toisen kauden kaupunginvaltuutettu.

“Haluan kaupunginvaltuuston puheenjohtajana varmistaa, että Helsingin valtuustosali säilyy kunnioittavana paikkana. Ajattelen, että sillä kielellä mitä käytämme voimme muokata merkittävästi sitä todellisuutta, jossa elämme. Suomen pääkaupungin poliitikkoina meillä on erityinen vastuu käydä debattia kunnioittavasti”, Diarra sanoo.

Valtuustoryhmän puheenjohtajana jatkaa lääkäri ja toisen kauden kaupunginvaltuutettu Reetta Vanhanen.

“Vaalitulos antaa meille paljon pohdittavaa ja vihreiden tavoitteiden toteutumiseksi Helsingissä on tehtävä entistä enemmän työtä.  Aiomme työskennellä asiantuntevan vihreän valtuustoryhmän voimin ilmaston, lähiluonnon, koulutuksen ja mielenterveyspalvelujen puolesta alkavalla kaudella Helsingissä”, Vanhanen kertoo.

Vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtajiksi valittiin ensimmäisen kauden valtuutettu Amanda Pasanen ja toisen kauden valtuutettu Ozan Yanar.

“Lähiluonnon merkitys on korostunut niin koronapandemian kuin kuudennen sukupuuttoaallon myötä. Meidän vihreiden tehtävänä on sovittaa yhteen sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä kaupungistuminen ja turvata jokaisen helsinkiläisen pääsy lähiluontoon”, Pasanen sanoo.

“Haluan olla tuomassa entistä näkyvämmin vihreitä vaihtoehtoja talouskeskusteluun. Helsingin tulisi entistä pontevammin panostaa koronakriisin jälleenrakennuksessa työllisyyteen”, jatkaa Yanar.

Vihreät valitsevat henkilöitä muille luottamuspaikoille seuraavassa kokouksessaan 4.7.

Reetta Vanhanen, valtuustoryhmän puheenjohtaja, puh. 0445707857