Helsingin kaupunginhallitus päätti 7.6. kokouksessaan myöntää kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle 17,5 miljoonan lisämäärärahan vuoden 2021 budjettiin. Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Reetta Vanhasen esitys hyväksyttiin äänin 10–5. Sen puolesta äänestivät Vihreät, SDP, Vasemmistoliitto, RKP ja perussuomalaiset, vastaan äänesti Kokoomus. Pormestari Jan Vapaavuoren pohjaehdotus olisi tuonut kouluille 5,8 miljoonaa euroa vähemmän. Lisäys on sama kuin kasvatuksen ja koulutuksen lautakunnan 13.4. lähes yksimielisesti kokouksessaan linjaama lisärahoitus.

– Kokoomuksen toiminta on osoittanut selvästi, että puolueiden välillä on eroja. Lisärahojen viivyttely on ollut vastuutonta ja se on tuonut kouluille paljon epävarmuutta siitä, millaista lisähenkilökuntaa syksyksi voidaan palkata. Koulut ovat odottaneet tietoa rahoista jo viikkokausia. Helsinkiläisten lasten ja nuorten kannalta tämä päätös oltaisiin tarvittu jo aiemmin. On kuitenkin huojentavaa, että viivytystaistelu rahoista ratkesi, ja koulut saavat nyt tiedon lisärahoista. Tämä päätös tarvittiin, jotta koulut voivat alkaa suunnitella rekrytointeja, toteaa vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Reetta Vanhanen.

Kaupunginhallituksen päätös pohjaa viime syksynä neuvoteltuun Helsingin budjettiin. Sen yhteydessä päätettiin Vihreiden esityksestä, että jos poikkeuksellinen koronatilanne vaatii budjetin ylittämistä, se on voitava ylittää. Helsinki on arvioinut, että poikkeusaikojen ja etäopetuksen jäljiltä perusopetuksessa noin 40 prosenttia oppilaista tarvitsee aiempaa enemmän tukea. Toisella asteella opintojen keskeyttäminen ja uupumus ja mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet.

– Lisärahalla pystytään tarttumaan näihin tilanteisiin ja tuomaan tarvittavaa apua ja tukea koululaisten arkeen. Päätös tarkoittaa myös sitä, että säästöjä peruskouluihin ei tarvitse tehdä, ja voimme sen sijaan vastata koronan aiheuttamaan lisätuen tarpeeseen, sanoo Reetta Vanhanen.

Kaupunginhallituksessa tehtiin päätös myös kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan lisärahoituksesta. Toimialalle myönnettiin sama lisärahoitus kuin lautakunta linjasi omassa kokouksessaan. Esitykseen sisältyy mm. avustuksia kulttuuritoimijoille.

Lisämäärärahoista päättää lopullisesti kaupunginvaltuusto kokouksessaan 16.6.2021. Vanhasen esitys hyväksyttäneen valtuustossa, sillä sillä on Helsingin puolueiden enemmistön tuki.

Lisätiedot:
Reetta Vanhanen, valtuustoryhmän puheenjohtaja puh. 044 570 7857