Helsinki ei ole maailman paras kaupunki pyöräillä. Kööpenhamina on, tai ehkä Amsterdam. Mutta pikku hiljaa myös Helsinki on muuttunut. Keltaisia kaupunkipyöriä näkyy jo kaikkialla kaupungissa. Hämeentiellä on helppo ajaa pelkäämättä viereen kiilaavaa bussia. Pala kerrallaan baanoja rakennetaan jokaiseen lähiöön. On hienoa nähdä, miten monista tavoitteistamme pyöräilyn edistämiseksi on viime vuosina tullut totta.

Tämä muutos on kuitenkin ollut pitkän työn takana. Jokaisesta kadunpätkästä on käyty erillistä vääntöä, jos muutamakin pysäköintipaikka poistuu. Kaupunkipyörien hankintakin meni nappiin vasta kolmannella kerralla, ja edelleen niissäkin on parannettavaa. Näissä väännöissä vihreät on ollut se ryhmä, joka puolustaa pyöräilyä.

Pyöräily tuokin paljon hyvää kaupunkiimme. Se vie vähän tilaa ja tuo ihmisille helpon ja nopean tavan liikkua kaupungissa. Kestävien liikkumismuotojen lisääntyessä ilmasto kiittää ja samalla teemme kaupungista viihtyisämmän paikan asua ja olla, kun liikenteen melu ja ilmansaasteet vähenevät.

Pyöräily lisääntyy, kun teemme siitä helpompaa. Muutosta on jo ilmassa ja nyt on oikea aika tavoitella kuuta taivaalta. Stadi ei ole Köpis eikä Dami, mutta Helsinki voi olla maailman kolmanneksi paras kaupunki pyöräillä. Se joka mainitaan noiden kahden jälkeen seuraavaksi.

Sitä me lähdemme seuraavaksi tekemään.

Maailman kolmanneksi parhaassa pyöräilykaupungissa pyöräbaanat muodostavat yhtenäisen ja sujuvan verkon, ei vain palasia siellä täällä. Selkeät ja hyvin opastetut pyöräilyn pääväylät ulottuvat joka puolelta kaupunkia niin keskustaan kuin muihinkin suuntiin.

Maailman kolmanneksi parhaassa pyöräilykaupungissa työmaiden poikkeusjärjestelyt on laitettu kuntoon ja myös pyörällä liikkuu sujuvasti työmaiden keskellä. Tänä vuonna on näkynyt jo muutamia hyviä kiertoreittejä, mutta suurin osa on edelleen liian huonosti opastettuja ja hankalia polkea. Aina reittejä ei ole ollenkaan.

Maailman kolmanneksi parhaassa pyöräilykaupungissa pyöräteiltä ei löydy jatkuvasti pysäköityjä autoja ja kaikki pääreitit ovat hyvässä ajokunnossa koko talven. Ja keltaisen kaupunkipyörän voi bongata Helsingin katukuvasta ja pyöräteiltä myös talvikuukausina.

Näissä kuntavaaleissa äänestetään Helsingin tulevasta suunnasta. Tämä on se suunta, jota me kannatamme. Kaupunki, jossa pyöräily on aina mukavaa, sujuvaa ja helppoa.

Äänestä Helsinki maailman parhaiden pyöräilykaupunkien joukkoon!

Otso Kivekäs
Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, digitalisaatiojohtaja, pyöräaktiivi

Sameli Sivonen
Varavaltuutettu, arkkitehtuurin ja taloustieteen opiskelija