Haastattelu on ilmestynyt alunperin Vihreä Helsinki 2/2020 -numerossa.

Vihreiden kaupunginvaltuutettu Jasmin Hamid on toiminut keväästä alkaen Hekan hallituksen puheenjohtajana. Helsingin kaupungin asunnot Oy:lla eli Hekalla on jo 50 000 asuntoa, joissa asuu yli 92 000 helsinkiläistä. Se on siis varsin merkittävä kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tarjoaja. Kysyimme, mitä tuore hallituksen puheenjohtaja ajattelee asumisen hinnasta, ilmastovaikutuksista ja siitä, minkälaisia asuntoja Helsinkiin tulisi rakentaa.

Asumisen kalleus on teema, joka puhututtaa lähes kaikkia helsinkiläisiä. Mitä ajattelet, että sille voisi tehdä?

-Asumisen hinta on todellinen ongelma. Valitettavasti siihen ei ole nopeaa ratkaisua, vaan paras keino on rakentaa lisää kaikenlaisia koteja. Pikku hiljaa tarjontakin lisääntyy, Hamid sanoo.

Helsinkiläisten tuloista keskimäärin viidennes menee asumiskuluihin, pienituloisimmilla kuitenkin huomattavasti suurempi osuus. Tämän seurauksena matalapalkkaisten alojen, kuten varhaiskasvatuksen, sote-alan ja ravintola-alan työntekijöillä on ollut vaikeuksia löytää kohtuuhintaisia koteja pääkaupunkiseudulta, mikä puolestaan johtaa työvoimapulaan näillä aloilla.

-Toki toivoisin, että Helsinki kasvattaisi vuosittain Hekalle valmistuvien asuntojen määrää. Hekan asukkaat ovat keskimäärin todella tyytyväisiä, mikä vaikuttaa siihen, että Hekan asunnoissa viivytään pitkään. Se on hienoa, mutta tarkoittaa myös sitä, että asuntoja vapautuu vuosittain rajallinen määrä.

Ilmastotekoja ja joustavia pohjaratkaisuja

Asumisen osuus ihmisen hiilijalanjäljestä on merkittävä, noin 30 prosenttia. Hekassa on otettu merkittäviä askeleita asumisen hiilijalanjäljen pienentämiseen.

-Kaikki Hekan uudiskohteet ovat A-energiataloja. Kun peruskorjaamme vanhempaa rakennuskantaa, kiinnitetään energiatehokkuuteen erityistä huomiota. Lisäksi kannustamme asukkaita vedenkulutuksen vähentämiseen ja kierrättämiseen, Hamid kertoo.

Minkälaisia uusia asuntoja Helsinkiin tulisi mielestäsi rakentaa?

– On hyvä, että asuntoja on monenlaisiin tarpeisiin, ja mielestäni se toteutuu hyvin. Ihmisten elämäntilanteet ovat erilaisia, ja siksi tarvitsemme niin yksiöitä kuin suuria perheasuntoja. Itseäni kiehtovat myös muunneltavissa olevat asunnot. Olisi ihanaa, jos vaikka omat vanhempani voisivat asua viereisessä asunnossa, välioven takana omassa asunnossan. Näin he voisivat auttaa vaikka lastenhoidossa ja me voisimme huolehtia ikääntyvistä vanhemmistani.

Kuntapolitiikka yllätti merkittävyydellään

Ajattelitko aikanaan lähtiessäsi kuntavaaleissa ehdolle, että voisit sitä kautta päätyä tällaiseen tehtävään?

– En todellakaan! Ennen ensimmäistä ehdokkuuttani en hahmottanut kuinka merkittävää politiikkaa Helsingissä tehdään. Näin kuntapolitiikan ehkä enemmän paikkana, missä päätetään bussipysäkkien sijainnista. Vaikka päätämme toki niistäkin, teemme myös politiikkaa jossa näytetään koko muulle maalle suuntaa. Esimerkkinä vaikka kivihiilestä luopuminen tai subjektiivinen varhaiskasvatus. Puhumattakaan että saisin toimia Suomen suurimman vuokra-asuntoyhtiön hallituksessa.