Kaupunginvaltuusto päättää Helsingin ensi vuoden budjetista marraskuussa ja sitä ennen käydään ryhmien väliset budjettineuvottelut. Rakennamme talousarviota koronakriisin luomista haastavista lähtökohdista. Elämme tätä syksyä koronaviruksen toisessa aallossa ja ensi vuoden tilannetta on vaikea ennustaa. Koko maailma odottaa rokotetta.

Terveyden, hyvinvoinnin ja talouden kriisi on vaikuttanut suuresti Helsingin palveluvaltaiseen sektoriin. Työttömyys on kasvanut, moni on lomautettuna ja huoli toimeentulosta on kasvanut. Poikkeusolojen etäopetus on vaikuttanut erityisesti lapsiin, joille oppiminen on tuottanut jo ennestäänkin haasteita. Päiväkodeissa ja kouluissa tehdään valtavasti töitä, ettei oppimiseroja syntyisi. Helsingin omaleimaisella kulttuuri- ja tapahtuma-alalla on suuri kriisi.

Koronavirus huolettaa, mutta myös väsyttää ihmisiä. Meidän on samaan aikaan toteutettava tehokasta epidemian hallintaa, pyrittävä pitämään yhteiskuntaa auki ja estettävä hoitovelan kasvu. Helsingin taloutta on onneksi hoidettu vastuullisesti ja kaupunki on viime vuodet lyhentänyt lainojaan. Monessa kaupungissa laaditaan rajuja leikkauslistoja, mutta Helsingille on kertynyt puskuria vastata kriisin vaikeimpaan vaiheeseen.

Keskustelimme tänään vihreässä valtuustoryhmässä tavoitteistamme Helsingin budjettiin. Meille on tärkeää pitää kiinni laadukkaista peruspalveluista – päiväkodeista kouluihin, kotihoidosta terveysasemiin ja nuorisopalveluihin. Lasten ei pidä joutua maksamaan kriisin suurinta laskua. Haluamme turvata kaupungin kestävän kasvun ja varmistaa tärkeiden koulukorjausten ja raidehankkeiden toteutumisen. Ilmastotoimista ja päästövähennysohjelmasta ei voida tinkiä.

Palveluidemme turvaamiseksi on pohdittava kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Kiinteistöveron maltillinen korottaminen on otettava harkintaan. Kiinteistövero on vastuullinen tapa kartuttaa verotuloja elintärkeisiin palveluihin. Sen korottaminen ei vaikuta työnteon kannustimiin eikä nosta asumisen hintaa yleisesti. Moni kaupunki pohtii tällä hetkellä vastaavaa ratkaisua. Kiinteistöveron korottaminen kohdistuu ensisijaisesti kiinteistöjen hintoihin ja omistamiseen eikä vuokralla asumiseen.

Reetta Vanhanen
Valtuustoryhmän puheenjohtaja