Tänään 10.10. vietetään kansallista mielenterveyspäivää. Mielenterveyskysymykset ovat olleet läsnä yhä useammille tänä vuonna. Koronakriisi on opettanut meille, että yllättävät vaikeudet horjuttavat kenen vain hyvinvointia. Keräsin keväällä muistiin ihmisten mielenterveyskokemuksia korona-aikana. Niissä toistuivat vuorokausirytmin heittely, pakko-oireet, mielen synkkyys ja turvattomuus.

Erityisesti näinä aikoina jokaisen tulisi saada tarvitsemaansa tukea helposti ja nopeasti. Keinot siihen ovat onneksi olemassa. Mielenterveyden keskusteluapu on tutkitusti toimivaa: jo neljä kertaa lyhytterapiaa puolitti tutkitusti masennusoireet.

Vuonna 2018 tein Helsingissä valtuustoaloitteen matalan kynnyksen mielenterveysklinikasta, jonne voi vain kävellä maksutta sisään, ja saada hoitoa heti –  ilman lähetettä tai kuukausien odotusta. Ajatus klinikasta nousi, kun olin aiemmin turhautuneena yrittänyt saada ystävälleni apua kuukausia tuloksessa. Tajusin, että avun saamisen ei tulisi olla ikinä näin hankalaa.

Ensimmäinen aloitteen mukainen Mieppi-klinikka avattiin Myllypuroon, ja tänä syksynä avattiin jo toinen Kalasatamaan. Tulokset ovat tähän mennessä olleet todella rohkaisevia. Mieppi-klinikoita tarvitaan ainakin neljä lisää, kattamaan koko Helsinki. Siksi teimme vihreänä valtuustoryhmänä myös ryhmäaloitteen Terapiatakuu-kansalaisaloitteen toteuttamiseksi Helsingissä, eli matalan kynnyksen mielenterveysavun takaamiseksi kaikille.

Aiemmassa työssäni Mielenterveyspoolissa vedin kyseistä Terapiatakuu-aloitetta. Aloite sai 50 000 suomalaisen allekirjoituksen, ja nyt pallo sen toteuttamiseksi Helsingissä ja koko Suomessa on päättäjillä. Helsingin on aika tehdä Terapiatakuusta totta etunenässä.

Ryhmäaloite on painava tapa nostaa esille puolueen kaikista tärkeimmät tavoitteet. Olen todella iloinen, että mielenterveys on meille vihreille sellainen.

Klinikoiden lisäksi kynnystä hakeutua mielenterveyspalveluiden piiriin tulee muutenkin laajentaa. Nettiterapiat ovat yksi keino, joilla apua voidaan antaa laajasti myös pandemia-aikana. Tämän kaltaisia palveluita on jo tarjolla HUSissa, ja niiden saavutettavuutta tulee entisestään parantaa.

On parempi sekä ihmiselle itselleen että yhteiskunnalle, että avun saa jo ennen ongelmien kärjistymistä. Usein merkittävimmät päätökset mielen hyvinvoinnille tehdään nimenomaan kunnan tasolla. Tässä riittää työtä sekä Helsingissä että muualla.

Tuen ja autan mielelläni kaikkia mielenterveysaktivisteja, jotka haluavat viedä eteenpäin vahvoja mielenterveyspäätöksiä. Meillä Helsingissä on käsittelyssä myös esimerkiksi aloitteeni mielenterveystaitojen opettamiseksi laajemmin koulussa. Hyvät mielenterveyspäätökset ovat usein taloudellisesti kevyitä. Samalla ne ovat tärkeitä päätöksiä panostaa rahaa mielenterveyspalveluihin ja ennaltaehkäisevään työhön.

Jokainen meistä voi tukea ja tehdä työtä mielenterveyden puolesta jo kevään kuntavaaleissa. Ehdokkaana, vapaaehtoisena ja äänestäjänä. Tehdään Helsingistä mielenterveyden edelläkävijä. Kaupunki, jossa on helppo voida hyvin, ja joka auttaa silloin, kun tarve on suurin.

Alviina Alametsä
kaupunginvaltuutettu, europarlamentaarikko