Helsingin Vihreät nimesi 36 uutta kuntavaaliehdokasta kevätkokouksessaan 11.6.2020. Nimettyjä ehdokkaita on nyt yhteensä 57. Nyt ehdolle asetettujen joukossa ovat kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto ja sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestari Sanna Vesikansa. Uusia vihreitä kasvoja ovat muun muassa Mothers in Business ry:n toiminnanjohtaja Annica Moore sekä opiskelijavaikuttaja Sanni Lehtinen.

Itä-Helsingissä asuva kansanedustaja ja tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto on toiminut kaupunginvaltuustossa vuosina 2005–2017 ja asettuu nyt tauon jälkeen ehdolle valtuustoon.

“Haluan tehdä töitä sen eteen, että kaikilla kaupunkilaisilla asuinpaikasta riippumatta olisi saatavilla laadukkaat palvelut, unohtamatta hyvinvoinnille tärkeitä lähimetsiä ja viheralueita. Minulle tärkeintä politiikassa on eriarvoisuuden ja köyhyyden vähentäminen sekä tasa-arvoisten palveluiden puolustaminen. Laadukas ja maksuton koulutus varhaiskasvatuksesta perusopetukseen ovat paras keino vahvistaa tasa-arvoa. Haluan valtuutettuna tehdä töitä alueellisen tasa-arvon sekä lähikoulujen ja -kirjastojen eteen”, Alanko-Kahiluoto kertoo.

Pirkkolassa asuva Sanna Vesikansa toimii kuluvalla valtuustokaudella sosiaali- ja terveystoimialan apulaispormestarina.

“Olen nyt sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestarina saanut olla päättämässä ihmisille tärkeistä peruspalveluista. Olemme vahvistaneet matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, lastensuojelua, ikäihmisten kotihoitoa ja saaneet Helsinkiin nuorten maksuttoman ehkäisyn ja paperittomien terveydenhuollon. Haluan olla jatkossakin rakentamassa Helsinkiä, jossa luonto on jokaisen ulottuvilla, jonne erilaiset ihmiset ovat tervetulleita ja joka pitää huolta kaikista ikään ja taustaan katsomatta”, sanoo Vesikansa.

Nyt nimettyjen ehdokkaiden joukossa on monia uusia vihreitä kasvoja. Heistä yksi on Mothers in Business -järjestön toiminnanjohtaja Annica Moore.

“Haluan olla mukana tekemässä perheystävällistä ja kansainvälistä Helsinkiä, jossa ympäristö ei ole sivuseikka. Haluan että lapsillamme on täällä turvallista ja hauskaa elää, ja vehreitä retkipaikkoja jatkossakin. Sekä arjessa että työssäni kohtaan monia perheiden palveluja, joista haluaisin olla mukana päättämässä. Haluan olla tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden ääni erilaisille perheille”, Kulosaaressa asuva Moore kertoo.

Ehdokkaaksi nimetty kalliolainen Sanni Lehtinen on kansainvälisen politiikan maisteriopiskelija, jonka tausta on opiskelijavaikuttamisessa. Lehtinen toimii valtakunnallisen opiskelijoiden mielenterveysjärjestön Nyyti ry:n puheenjohtajana ja aiemmin hän on johtanut Suomen ylioppilaskuntien liittoa ja Tampereen yliopiston ylioppilaskuntaa.

“Haluan olla tekemässä Helsinkiä, jonka asukkailla on hyvä olla. Mielenterveyden edistämiseen sekä mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyyn ja niiden hoitoon panostaminen ovat ensisijaisen tärkeitä, jotta tuo tavoite voidaan saavuttaa. Myöskään koulutuksen roolia yhteiskunnan kehittämisessä ei voi korostaa liikaa. Haluankin tehdä osani sen eteen, että koulutuksen laatu ja saavutettavuus ovat Helsingin prioriteettilistan kärjessä”, Lehtinen toteaa.

Nyt nimettyjen kuntavaaliehdokkaiden joukossa ovat myös nykyisen vihreän valtuustoryhmän jäsenistä valtuutettu Johanna Sydänmaa sekä varavaltuutetut Mikko Kiesiläinen, Minerva Krohn, Antti Möller ja Mikko Särelä.

“Tänään nimetyt kuntavaaliehdokkaat täydentävät upeasti ehdokaslistaamme ja tuovat siihen entisestään monipuolisuutta. On hienoa huomata, että poikkeuksellisesta keväästä huolimatta ehdokasasettelu etenee hyvässä tahdissa”, iloitsee Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hanna Hannus.

Yhteensä vihreitä ehdokkaita on nyt Helsingissä nimetty 57 ehdokasta.

Vaalipäällikkö Emma Mikkilä, puh. 045 125 2541
Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hanna Hannus, puh. 050 307 2127

Kaikki 11.6. nimetyt ehdokkaat, iät vaalipäivän ikiä (boldatut nimet ovat nykyisen valtuustoryhmän jäseniä tai kansanedustajia). Yksi ehdokas julkistetaan myöhemmin.

Vilja Alanko 32 Viikki
Outi Alanko-Kahiluoto 54 Herttoniemi