Helsingin Vihreät on nimennyt 27. helmikuuta ensimmäiset 21 ehdokastaan huhtikuussa 2021 pidettäviin kuntavaaleihin. Nimettyjen ehdokkaiden joukossa ovat istuvien kansanedustajien ja valtuutettujen lisäksi muuan muassa tutkija Oula Silvennoinen ja ilmastoaktivisti Zahra Karimy.

“Lähden kuntavaaleihin tavoitteena rakentaa Helsingistä entistä avoimempaa, reilumpaa, tasa-arvoisempaa ja menestyvämpää maailmankaupunkia. Kaupunkien ja kuntien päätöksentekoa on jaksettava sinnikkäästi kammeta asiantuntemuksen ja tutkitun tiedon perustalle”, akatemiatutkijana työskentelevä ja Vesalassa asuva Oula Silvennoinen sanoo.

“Unelmieni Helsinki on eurooppalainen pääkaupunki ja maailmankaupunki, jossa on tilaa kaikille: avoin, reilu, tasa-arvoinen, ennakkoluuloton, ja ketterä. Maailman paras metropoli, jota muualla jäljitellään ja joka houkuttelee osaamista ja yritteliäisyyttä.”

Nimetyistä ehdokkaista nuorin, 17-vuotias Zahra Karimy on lukiolainen, aktivisti ja juontaja Kannelmäestä. Karimy nostaa tärkeimmiksi vaaliteemoikseen yhdenvertaisuuden, ympäristön ja antirasismin.

“Koen että Helsingin kaupunginvaltuustosta uupuu nuorten ääni, siksi haluan olla mukana vahvistamassa sitä. Haluan edistää vähemmistöjen oikeuksia, ilmastonmuutoksen torjuntaa ja tasa-arvoa. Unelmieni Helsinki on ilmaston ja tasa-arvon edistäjä, paikka jonne ei mahdu syrjivät asenteet”, Karimy sanoo.

Ehdolle nimettiin myös valtuustoryhmän nykyinen puheenjohtaja Reetta Vanhanen

“Suurta vihreää valtuustoryhmää tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan puolustamaan kunnianhimoisia ilmastotoimia. Haluan jatkaa työtä vihreän valtuustoryhmän puheenjohtajana ilmaston, koulutuksen ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin puolesta”, Vanhanen toteaa.

Ensimmäisten nimettyjen kuntavaaliehdokkaiden joukossa ovat istuvat kansanedustajat Atte Harjanne ja Mari Holopainen. Nykyisistä valtuustoryhmän jäsenistä nimetyiksi tulivat muuan muassa pitkän linjan vihreä poliitikko Osmo Soininvaara, Vihreiden nuorten puheenjohtajana toimiva Amanda Pasanen ja Vihreiden varapuheenjohtaja Fatim Diarra

“Ensimmäisten kuntavaaliehdokkaidemme joukosta löytyy niin vihreän politiikan uusia nimiä kuin vuosikymmenten kokemusta, monenlaista asiantuntemusta ja eri kaupunginosien edustusta. Tämä on hieno alku ehdokaslistalle, jolla tähtäämme Helsingin kaupunginvaltuuston suurimmaksi puolueeksi”, iloitsee Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hanna Hannus

Seuraavan kerran kuntavaaliehdokkaita nimetään huhtikuussa.

Vaalipäällikkö Emma Mikkilä, puh. 045 125 2541
Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hanna Hannus, puh. 050 307 2127

Kaikki 27.2. nimetyt ehdokkaat, ehdokkaiden iät ovat vaalipäivän ikiä:

Terhi Ainiala 53 Länsi-Pakila suomen kielen yliopistonlehtori, dosentti
Dolf Assmann 63 Tapanila filosofian maisteri, kirjastonhoitaja
Jussi Chydenius 48 Töölö muusikko
Fatim Diarra 34 Munkkiniemi Vihreiden varapuheenjohtaja, viestinnän asiantuntija
Atte Harjanne 36 Kallio kansanedustaja, diplomi-insinööri
Mari Holopainen 40 Kulosaari kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu
Kati Juva 63 Taka-Töölö neurologian erikoislääkäri, kaupunginvaltuutettu
Zahra Karimy 18 Kannelmäki aktivisti, juontaja
Anna Laine 53 Pitäjänmäki filosofian maisteri, verkkotuottaja