Sinnema_ki_14-03-17_094_webHelsingin vihreä valtuustoryhmä keskusteli keskiviikon ryhmäkokouksessaan kaupunkisuunnittelusta ja kiinteistötoimesta vastaavan apulaiskaupunginjohtajan valinnasta. Vihreä valtuustoryhmä päätti pyytää Anni Sinnemäkeä asettumaan ehdolle tehtävään.
Sinnemäen mukaan Helsingin kaupunkisuunnittelun tarkoituksena on mahdollistaa kaupungin tiivistyvä kasvu. Tiivistyvä kaupunki turvaa hänen mukaansa myös parhaiten lähiluonnon.
“Tarvitsemme lisää kaupunkia. Asuntorakentamisen riittävä määrä pitää asuntojen hintoja parhaiten kurissa.  Asuntoja tarvitaan erilaisiin elämänvaiheisiin ja tarpeisiin, niin umpikortteileihin kuin rivitaloihin, niin kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja kuin vapaarahoitteista markkinaehtoista tuotantoa”, Sinnemäki sanoo.
Sinnemäki tuntee hyvin kaupunkisuunnittelua ja kaavoitusta. Kuluvalla vaalikaudella Sinnemäki on ollut vihreiden edustaja eduskunnan ympäristövaliokunnassa, jossa käsitellään mm. asumista, kaavoitusta ja rakentamista koskevia asioita.
“Kantakaupungin laajentaminen auttaa meitä vastaamaan moniin ongelmiin: asuntojen kallistumiseen, ruuhkiin ja palveluiden rapautumiseen. Tiivistyvä kaupunki, laajempi ratikkaverkko ja elävämpi katutila on hyvä ja luova ympäristö myös yrityksille”, Sinnemäki jatkaa.
Tiiviin kaupunkimaisen kaavoituksen vastapainoksi tarvitaan kunnon viheralueet.
“Helsingin kasvun tapa ratkaisee myös kaupungin ilmastopolitiikan ja luontoalueiden tulevaisuuden. Arvokkaiden luontoalueiden säilyttäminen ei ole pikkuasia kasvavassa kaupungissa. Tutkimustieto, joka kertoo monimuotoisen ympäristön hyödyistä ihmisen terveydelle, vahvistuu koko ajan. Tiivis säästää vihreää”, Sinnemäki toteaa.
Sinnemäen kokemus johtamistehtävissä on laaja. Sinnemäki on toiminut työministerinä, johtanut eduskunnan valtiovarainvaliokunnan jaostoa, Helsingin kulttuuri- ja kirjastolautakuntaa, vihreää puoluetta ja eduskuntaryhmää.
“Olen toiminut aktiivisena Helsingin kaupunginvaltuuston jäsenenä kymmenen vuotta ja käsitellyt viimeiset kolme vuotta eduskunnan ympäristövaliokunnassa asuntopolitiikan ja maankäytön kysymyksiä. Apulaiskaupunginjohtajana haluan myös kuunnella asiantuntemusta sekä muita ryhmiä ja rakentaa kestävää kaupunkia laajassa yhteistyössä”, Sinnemäki sanoo.
Haku apulaiskaupunginjohtajan virkaan on tällä hetkellä auki ja apulaiskaupunginjohtaja valitaan 26.11. valtuuston kokouksessa.
Anni Sinnemäki, 050 511 3166
Emma Kari, vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, 044 300 6801