Yleiskaava on käännekohta ilmastoystävälliselle tulevaisuuden Helsingille, taistelu Keskuspuiston puolesta jatkuu

Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee tänään yleiskaavaa. Vihreät kannattavat kaavan hyväksymistä.  Uusi yleiskaava antaa mahdollisuuden rakentaa ekologisempaa Helsinkiä, jossa nopeasti kasvavalle väestölle riittää koteja. Joukkoliikenteen kannalta kaava on uraauurtava. Vihreät ovat taistelleet kaupungin luontoarvojen turvaamiseksi kaavan valmistelun jokaisessa vaiheessa ja niin tehdään myös jatkossa.

“Tämä yleiskaava on käännekohta: ensimmäistä kertaa valtaosa rakentamisesta on jotain muuta kuin uusia, irrallisia alueita. Kolmannes rakentamisesta on tiivistämistä ja kolmannes syntyy uusille kaupunkibulevardeille. 50-luvulta asti Helsinkiä ja koko seutua on suunniteltu laajenevana autokaupunkina. Kun asuntoja tarvittiin lisää, otetiin aina uusi kappale metsää ja rakennettiin sen tilalle uusi kaupunginosa”, kertoo Vihreiden ryhmäpuheen pitävä Otso Kivekäs.

Yleiskaava on Helsingin maankäytön pitkäaikainen, strateginen suunnitelma. Se takaa, että Helsingin nopeasti kasvavalle väestölle riittää koteja. Tiivis rakentaminen mahdollistaa tilan asua kaikille Helsinkiin syntyville ja sinne haluaville ihmisille. Tiiviissä kaupungissa on lyhyemmät etäisyydet, paremmat lähipalvelut ja laadukkaampaa joukkoliikennettä.

“Vihreille on tärkeää, että kaupungin kasvaessa sitä rakennetaan ekologisemmaksi. Ilmastonmuutoksen torjunta vaatii hiilidioksidipäästöjen radikaalia laskua myös kaupungeissa. Vuosi sitten päätimme sulkea Hanasaaren hiilivoimalan. Hiilivoimasta luopumisen jälkeen tämä yleiskaava on tärkeintä mitä Helsinki voi ilmastonmuutoksen torjumiseksi tehdä”, linjaa Kivekäs.

Kaupunkien suurimpia päästölähteitä on liikenne.

“Yleiskaava on käänne kohti kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä. Keskusta tehdään kävelypainotteiseksi. Uusien nopeiden ratikoiden verkosto laajenee kaikkialle kaupunkiin. Tänään helsinkiläisistä noin puolella on raideliikenne lähellä kotia, tulevaisuudessa yhdeksällä kymmenestä”, mainitsee Kivekäs.

Joukkoliikenteen kannalta yleiskaava on uraauurtava: kaikki kehä ykkösen sisäpuoliset moottoritiet muutetaan kaduiksi, joiden varrelle rakennetaan tiiviisti asuntoja ja keskelle kulkemaan pikaratikkaverkosto.

Yleiskaavaneuvottelujen aikana Vihreille tärkeintä oli vähentää rakentamista mahdollisimman paljon Helsingin arvokkailta luontoalueilta.  Rakentamista poistettiinkin reippaasti: muun muassa yhteensä 16 hehtaaria Keskuspuistosta ja Munkkivuoren liito-oravametsä, Uutetalanniemi ja Rastilan rantametsä rajattiin rakentamisen ulkopuolelle. Yleiskaavassa on hyvän peruslinjan lisäksi myös Vihreille vaikeita kohtia. Vaikka rakentamista tiivistetään, mukana on yhä luontokohteita. Vihreät eivät saaneet Keskuspuistosta poistettua niin paljoa rakentamisen mahdollistavia pikseleitä kuin tavoitteena oli.

Kaupunginhallituksen päätös säilyttää Keskuspuisto mahdollisimman laajana  rajaa kuitenkin ainakin kymmenen hehtaaria lisää säilymään metsänä. ”Aiomme tehdä jatkossakin kaikkemme, ettei Keskuspuiston arvokkaille alueille, liito-oravan levähdyspaikoille tai tärkeisiin virkistysmaastoihin rakenneta”, painottaa Kivekäs.

Tämä on vihrein yleiskaava, mitä Helsingissä on koskaan tehty. Se rakentaa tiiviimpää, toimivampaa ja ekologisempaa Helsinkiä.

“Kaavan hyväksyminen ei tarkoita, että haluaisimme rakentaa kaikkiin yleiskaavan sallimiin paikkoihin tai että niihin oltaisiin rakentamassa. Tulevissa asemakaavoissa, osayleiskaavoissa ja muissa päätöksissä tulemme taistelemaan arvokkaiden luontokohteiden puolesta kaikkialla kaupungissa”, linjaa Kivekäs puheensa lopussa.

Otso Kivekäs, puh. 044 333 6338