Viikon valtuutettu

Osmo Soininvaara

Osmo Soininvaara (s. 1951) on kruununhakalainen pitkäaikainen kaupunginvaltuutettu, tietokirjailija ja Aalto-yliopiston taloustieteen laitoksen Old Fellow

“Helsingin kaupunginvaltuustoon minut valittiin 1985, jonka jälkeen olen toiminut lukuisissa luottamustehtävissä. Tällä hetkellä olen kaupunkiympäristölautakunnan jäsen. Lisäksi olen Helenin hallituksen puheenjohtaja.

Olen intohimoinen pyöräilijä. Kilometrejä taittuu vuosittain noin 5 000. Vähintään kerran vuodessa pyrin hermojen lepuuttamiseksi, kunnon kohottamiseksi ja vatsan pienentämiseksi tekemään viikon pyöräretken, useimmiten jossain ulkomailla. Kuva on Como-järveltä, kun poljin Helsingistä Nizzaan.

Unelmien Helsingissä tapahtuu paljon, jokainen halukas löytää asunnon, kadut ovat ihmisten olohuoneita ja ilman autoakin voi elää hyvää elämää. Politiikassa minulle on tärkeintä älyllinen rehellisyys ja avarakatseisuus. Ilmastonmuutos on tärkein asia, mutta sosiaalisen koheesion ylläpitäminen on sen ohella myös valtavan tärkeää. Lähdin aikanaan mukaan politiikkaan, koska neljäkymmentä vuotta sitten ympäristöasiat olivat aivan vähäpätöisessä asemassa ja halusin korjata sitä. Halusin olla myös tekemässä Helsingistä parempaa paikkaa elää ja olla.”