Viihtyisä kaupunkiympäristö, sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen ja energiapolitiikan käänne Vihreiden käsissä – Helsingin johtopaikat jaettu luottamuspaikkaneuvotteluissa

Vihreät ovat tyytyväisiä tänään lauantaina Helsingissä päättyneisiin puolueiden välisten luottamuspaikkaneuvotteluiden tulokseen. Vihreiden historian parhaan vaalituloksen jälkeisissä neuvotteluissa Vihreät sai vastuulleen kaupunkiympäristön sekä sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestarien tehtävät sekä Helsingin Energia Oy:n hallituksen puheenjohtajuuden. Kaupungin kärkitehtävistä myös kaupunginvaltuuston puheenjohtajuus sekä kaupunginhallituksen ensimmäinen varapuheenjohtajuus tulivat Vihreille. Kaupunginhallitukseen Vihreät sai neljä paikkaa.

– Vihreät on Helsingissä toinen suurista puolueista ja se puolue, joka kasvatti kuntavaaleissa eniten kannatustaan. Tämä neuvottelutulos näyttää, millä tavoin vihreiden edustamat arvot, kuten avoimuus, palvelujen tasa-arvoinen saatavuus ja ilmastonmuutoksen torjunta, vaikuttavat Helsingissä seuraavien neljän vuoden aikana. Tulevaisuudessa vihreä kädenjälki näkyy entistä selkeämmin esimerkiksi kaupunkisuunnittelussa, sosiaali- ja terveyspolitiikassa sekä energiapolitiikassa, iloitsee valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs.

– Uuden yleiskaavan vieminen eteenpäin ja tarkempien kaavapäätösten hiominen ilmastolle, sujuvalle liikkumisille, uusille asunnoille ja luonnolle parhaiksi mahdollisiksi on uuden kaupunginvaltuuston tärkeimpiä tehtäviä seuraavan neljän vuoden aikana. Tavoitteemme on rakentaa Helsingistä yhä viihtyisämpää ja elinvoimaisempaa joukkoliikennekaupunkia. Hyvällä yhteistyöllä rakennamme lisää hyviä koteja nykyisille ja tuleville helsinkiläisille sujuvien liikenneyhteyksien ääreen, arvokkaat viheralueet turvaten, linjaa kaupunkisuunnittelun nykyinen apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki.

– Olemme iloisia myös saadusta sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestarin paikasta. Vihreät on niin Helsingissä kuin eduskunnassakin ollut huolissaan siitä, ettei hallituksen kaavailema sote-uudistus täytä sille asetettuja tavoitteita palveluiden saavutettavuudesta tai kustannusten ja terveyserojen hillitsemisestä. Aiomme huolehtia Vihreän apulaispormestarin johdolla laadukkaiden lähipalveluiden säilymisestä ja helsinkiläisten terveyserojen kaventamisesta. Henkilöstön jaksamisesta valtavan muutoksen keskellä on myös syytä huolehtia, sanoo Vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Elina Moisio.

– Helsingin Energian hallituksen puheenjohtajuus oli ilahduttava saavutus neuvotteluissa. Suuret kaupungit ovat avainasemassa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Vihreiden tavoitteena on tehdä Helsingistä hiilivapaa edelläkävijä joka luottaa ja kehittää parhaita vähäpäästöisiä ratkaisuja. Euroopan parhaat kaupungit kilpailevat tällä hetkellä ennen kaikkea siitä, kuka torjuu ilmastonmuutosta kaikkein tehokkaimmin, kertoo Sinnemäki.

Vihreitä edustajia eri tehtäviin ei ole vielä nimetty. Nimeäminen aloitetaan apulaispormestarien valinnalla Vihreän valtuustoryhmän kokouksessa keskiviikkona 26.4. Tämän jälkeen jaetaan muita luottamuspaikkoja. Kaikki Vihreiden luottamuspaikat täytetään toukokuun puoliväliin mennessä.

Otso Kivekäs, puh. 044 333 6338
Anni Sinnemäki, puh. 050 511 3166