Vihreitä aikaansaannoksia

– Pala kerrallaan parempi Helsinki

Vihreät haluavat rakentaa Helsingistä yhdessä kaupunkia, jossa jokainen pärjää, josta löytyy koti jokaiselle, jossa liikkuminen on vaivatonta ja sujuvaa myös ilman autoa, jonka jokaisessa koulussa on hyvä oppia. Helsinkiä, joka on houkutteleva ja ystävällinen, joka katsoo eteenpäin ja jossa jokaisen on hyvä elää arkea.

Vihreät on Helsingissä toiseksi suurin puolue. Meillä on kaksi apulaispormestaria, 21 valtuutettua kaupunginvaltuustossa sekä useita kymmeniä luottamushenkilöitä kaupungin muissa eri luottamustehtävissä. Olemme asettaneet tavoitteet korkealle. Yhdessä olemme saaneet aikaan paljon. Helsingin sanomien mukaan Vihreät on Helsingin vaikutusvaltaisin puolue, kun selvitettiin, mitä tavoitteitaan puolueet ovat saaneet läpi.

Tällä valtuustokaudella moni vihreille tärkeä tavoite on saavutettu – tai vähintäänkin liikahtanut eteenpäin. Ylen Taloustutkimuksella teettämän gallupin mukaan Vihreät on Helsingin suosituin puolue. Kaupunkilaisten luottamus ilahduttaa ja motivoi tekemään töitä tulevaisuudessa vähintään yhtä kovasti!

Lue jo otetuista askelista kohti vihreämpää Helsinkiä tarkemmin alla olevasta listasta!

Laadukkaampaa kasvatusta ja koulutusta:

• Lastentarhanopettajien ja -hoitajien palkkoja nostettiin kaupungin palkkaohjelmassa
  • Uusia päiväkotipaikkoja on valmistunut ennätysmäärä
  • Askeleita kohti maksutonta toiseen asteen koulutusta on otettu
  • Koululaisryhmien matkat muuttuivat maksuttomiksi HSL-alueella
  • Oikeus päivähoitoon turvattiin kaikille lapsille
  • Säilytimme pienemmät ryhmäkoot päivähoidossa hallituksen leikkauksista huolimatta
  • Koulut, päiväkodit ja leikkipuistot ovat saaneet lisää rahaa useissa vuotuisissa budjettineuvotteluissa
  • 5-vuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen alkaminen
  • Päiväkotien budjetti vastaa aiempaa paremmin lasten määrää: Jos lapsia on arvioita enemmän, päivähoitoon myös käytetään suunniteltua enemmän rahaa. Tämä helpottaa myös päiväkotipaikan saamista lähempää kotoa
  • Helsingin leikkipuistoista tehtiin perusteellinen kuntokartoitus ja puistojen korjauksia on aikaistettu
  • Leikkipuistojen kesäruokailu jatkuu myös elokuulle
  • Lauttasaaren koulu sai kipeästi kaivatut lisätilat ja uuden koulun rakentamista aikaistettiin
  • Koulujen digistrategia valmistui, ja digihankinnoille saatiin rahoitus
  • Arabian peruskoulu remontoidaan perusteellisesti sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi
  • Päivähoidon sisarusalennus säilytettiin
  • Kaikki halukkaat 1.–2.-luokkien oppilaat saavat paikan iltapäiväkerhosta

Ilmasto ja ympäristö

• Hiilineutraali Helsinki -päästövähennysohjlema hyväksyttiin
  • Hanasaaren kivihiilivoimala suljetaan ja uusiutuvaa energiaa lisätään. Vihreiden aloitteesta valtuustostrategiaan kirjattiin tiukennettu tavoite vähentää Helsingin hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia vuoteen 2020 mennessä 1990 tasosta.
  • Helsinkiin saa rakentaa tuulivoimaa! Tuulivoiman rakentamisperiaatteet Helsinkiin on hyväksytty. Vihreät edellyttävät että mm. lintujen muuttoreitit huomioidaan voimaloiden paikkoja suunniteltaessa.
  • Helsingin ilmastotiekartta on hyväksytty. Ilmastotiekartta kertoo, kuinka Helsingistä tehdään hiilineutraali ja ilmastonmuutokseen sopeutunut kaupunki vuoteen 2050 mennessä.
  • Kivinokka säästettiin rakentamiselta
  • Kansallisen kaupunkipuiston perustamista Helsinkiin suunnitellaan
  • Keskuspuistoon rakentamista torjuttiin yleiskaavaneuvotteluissa yhteensä 16 hehtaaria. Suuri osa rakentamisen mahdollistavista pikseleistä poistettiin erityisen herkiltä alueilta, Pirkkolan urheilupuiston kohdalta sekä Metsäläntien pohjoispuolelta. Vihreiden tärkein neuvottelutavoite oli vähentää puistoon rakentamista minimiin. Kun alueiden tarkemmista asemakaavoista aikanaan päätetään, puolustamme vakaasti Helsingin metsiä ja muita viheralueita.
  • Helsinkiin perustettava metsäverkko ja luonnonsuojeluohjelma turvaavat Helsingin metsiä
  • Helsinki sai luonnonsuojeluohjelman, jossa esitetään 47 uuden luonnonsuojelualueen perustamista ja suojelualan kaksinkertaistamista Helsingissä
  • Kouluissa on viikoittainen kasvisruokapäivä
  • Päiväkotien ruuasta suuri osa on luomua
  • Päiväkodeissa tarjotaan ruokaa myös vegaanilapsille

Kohtuuhintaisia koteja, sujuvaa liikkumista ja viihtyisää kaupunkia

• Vallilanlaakson ratikan eteneminen
  • Kalastaaman ja Hernesaaren ratikkalinjojen ja rautatieaseman alikulun eteneminen
  • Kaupunkipyörien menestystarina jatkui ja verkosto laajeni
  • Koteja rakennetaan lisää: asuntorakentamistavoitteita on nostettu, jotta Helsingissä olisi koti jokaiselle ja asuntojen hinnat eivät karkaisi. Myös rakentamisen määrä on kasvanut tavoitteen perässä.
  • Liikkumisen painopiste on siirtynyt yhä enemmän kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen: Helsingissä mm. kävellään enemmän kuin aiemmin.
  • Uusi yleiskaava kehittää tiivistä kaupunkia ja muuttaa moottoritiet kaupunkibulevardeiksi
  • HSL:n suuria lipun hintojen korotuksia on kohtuullistettu useaan otteeseen
  • Hyväksytty Raide-Jokeri parantaa poikittaista joukkoliikennettä. Myös uusia jokeribussilinjoja lisätään, jotta poikittainen liikenne olisi nopeampaa ja sujuvampaa.
  • Laajasaloon rakennetaan suomen pisin silta, joka on tarkoitettu raitiovaunuille, kävelijöille ja pyöräilijöille.
  • Parkkinormia on kevennetty kaksi kertaa, jotta parkkipaikkoja rakennettaisiin vain tarpeeseen ja tarpeettomat parkkipaikat eivät nostaisi asuntojen hintoja turhaan
  • Ryhmärakennuttamisen helpottamista selvitetään
  • Hämeentie saa pyörätiet ja muuttuu hiljaisemmaksi, mukavammaksi ja turvallisemmaksi. Samalla joukkoliikenne nopeutuu.
  • Helsinki sai kaupunkipyörät, ja uusia pyöräasemia on tulossa keväällä 100 lisää
  • Vallilan Konepajaa ei muuteta Bauhausin parkkihalliksi
  • Lapinlahden arvokas sairaala-alue saatiin hyvään käyttöön
  • Hietalahden kauppahalli säilyy kauppahallina

Hyvinvointi Helsingissä

• Lastensuojelun asiakasmitoitukset otettiin käyttöön sosiaalityössä
  • Maksuton ehkäisy alle 25-vuotiaille alkoi
  • Eriarvoisuutta torjutaan: erityistä tukea tarvitsevat koulut saavat lisärahaa, jotta opetus olisi kaikissa kouluissamme yhtä laadukasta eivätkä asuinalueet eriytyisi liiaksi
  • Paperittomilla on oikeus terveydenhuoltoon: kaikki saavat kiireellistä hoitoa, lapset ja raskaana olevat myös kiireetöntä hoitoa
  • Terveysneuvontapuhelin säilytettiin
  • Varhaisen tuen perhekeskuksia pilotoidaan Helsingissä, aluksi Kalliossa ja Itäkeskuksessa
  • Neuvolan 3-vuotistarkastus siirtyy päiväkotiin
  • Terveyskeskusmaksuista on luovuttu ja valtavat korotukset soten asiakasmaksuihin torjuttiin
  • Hätämajoitus taattiin liikkuvalle väestölle ja paperittomille – ketään ei jätetä pakkaseen yöksi
  • Helsinki myönsi kuntapaikat oleskeluluvan saaneille yksin tulleille alaikäisille turvapaikanhakijoille sekä lapsiperheille, joiden kotoutuminen Helsingissä voi jatkua
  • Lastenvalvojien resurssit ja tavoitettavuus ovat parantuneet
  • Alle 25-vuotiaiden koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien terveystarkastukset aloitettiin
  • Vieroitushoitoon pääsee ympärivuorokautisesti

Kirjastoja, kulttuuria, hauskempaa Helsinkiä

• Keskustakirjasto Oodi avasti ovensa
  • Helsinki saa oman Keskustakirjasto Oodin Kansalaistorille. Kirjasto avautuu käyttäjille joulukuussa 2018.
  • Lähikirjastoista ei ole leikattu
  • Allas-merikylpylä elävöittää Kauppatorin ympäristöä
  • Tanssin talo rakennetaan
  • Katuruokakulttuuria on helpotettu: katuruokakärryille on myönnetty joustavammin lupia
  • Parklet-aloite mahdollistaa parkkiruutujen muuttamisen esimerkiksi terasseiksi
  • Käpylän ja Karhupuiston lippakioskit pelastettiin: Helsinki perui kioskien myynnin
  • Sompasauna, Sompasaaren yleinen ja yhteisöllinen sauna sai luvan jatkaa toimintaansa
  • Omien tapahtumien järjestäminen on tehty kaupunkilaisille helpoksi

Demokratia, solidaarisuus ja osallisuus

• Osallistuva budjetointi aloitettiin
  • Nuorisoneuvoston jäsenille mahdollistettiin osallistuminen kaupunginvaltuuston ja lautakuntien kokouksiin
  • Helsinki siirtyy pormestarimalliin – kaupunkilaiset valitsevat Helsingin johdon kuntavaaleissa
  • Helsingistä tuli Reilun kaupan kaupunki
  • Tietotekniikkajaosto perustettiin mm. valvomaan Helsingin it-investointeja ja edistämään avointa dataa
  • Paremmat ehdot Palmian yhtiöittämiseen: suurinta osaa Palmiasta ei yhtiöitetä, eivätkä työntekijöiden palkat laske tai työehdot muutu
  • Helsinki maksaa enemmän tukea monille tärkeää työtä tekeville järjestöille
  • Asukastalot säilyvät Helsingissä kaupungin ylläpitäminä

Muita vihreiden ajamia asioita ovat olleet muun muassa lasten eriarvoistumisen torjuminen, kävelykeskusta-aloite Mannerheimintiestä, ryhmäaloite Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimalahankkeesta irrottautumisesta, toteutettu yömetrokokeilu sekä Vaasankadulla toteutettu kävelykatukokeilu. Vihreät ovat lisäksi tehneet esimerkiksi omat teesinsä päivähoidosta ja hyvästä kaupunkilapsuudesta ja vaatineet avoimuutta Länsimetron kaltaisten yhtiöiden päätöksentekoon, jotta vastaavilta sotkuilta vältyttäisiin jatkossa.