Vihreistä Helsingin suurin puolue eduskuntavaaleissa

Vihreät nousi Helsingin suurimmaksi puolueeksi eduskuntavaaleissa 23,6 prosentin kannatuksella. Helsingin vaalipiiristä nousee eduskuntaan kuusi kansanedustajaa: Pekka Haavisto, Maria Ohisalo, Mari Holopainen, Emma Kari, Outi Alanko-Kahiluoto ja Atte Harjanne.

”Vihreät saivat Helsingissä historiallisen suuren kannatuksen. Haluan kiittää helsinkiläisiä tästä upeasta luottamuksesta. Haluan kiittää lämpimästi myös jokaista mahtavaa ehdokastamme ja jokaista kampanjassa mukana ollutta. Yhdessä saimme nostettua ilmaston näkyvästi esille vaalien alla ja tehtyä kaikkien aikojen vaalituloksen”, iloitsee Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hanna Hannus.

Helsingissä Vihreiden kannatus nousi 4,7 prosenttiyksikköä vuoden 2015 eduskuntavaaleista. Äänestysprosentti oli Helsingissä 77,4.

Helsingin vaalipiirissä Vihreitä äänesti 23,6 prosenttia äänestäneistä, mikä oikeuttaa kuuteen kansanedustajan paikkaan. Kansanedustajina jatkavat viime kaudelta puolueen puheenjohtaja Pekka Haavisto, Outi Alanko-Kahiluoto ja Emma Kari. Uutena eduskuntaan nousevat Vihreiden varapuheenjohtaja Maria Ohisalo sekä kaupunginvaltuutetut Mari Holopainen ja Atte Harjanne.

“Olen saanut uskomattoman paljon tukea tähän kampanjaan, suuri kiitos siitä! Selvästi ilmastonmuutoksen ja köyhyyden torjunta nähdään isosti aikamme polttavimpina kysymyksinä. Seuraavaksi nämä teemat on saatava keskeiseen rooliin tulevassa hallitusohjelmassa”, sanoo Maria Ohisalo.

“Osaamiseen on uskottava jälleen, eikä koulutusta tule nähdä kulueränä vaan sijoituksena. Elinkeinostrategiamme pitää päivittää luovat alat ja uudet teknologiat huomioiden, jotta Suomi voi olla suunnannäyttäjien joukossa. Kaivoslaki tulee muuttaa pikaisesti. Politiikan arvo mitataan siinä, millaista arkea se tuottaa”, toteaa Mari Holopainen.

”Ilmastovaalit on nyt käyty ja suunta on selvä. Uusi eduskunta ei voi himmailla vaan sen on torjuttava ilmastonmuutosta ja lajikatoa tosissaan”, painottaa Atte Harjanne.

Edellisen kauden kansanedustajista jatkokaudelle valittiin puheenjohtaja Pekka Haaviston lisäksi Outi Alanko-Kahiluoto ja Emma Kari.

”Valtava kiitos luottamuksesta. On kunnia päästä jatkamaan työtä ilmaston, koulutuksen ja tasa-arvon puolesta. On myös valtavan upeaa, että ennätyksellisen moni suomalainen tahtoi antaa äänensä vihreiden ympäristöä, yhdenvertaisuutta ja koulutusta puolustavalle linjalle”, iloitsee Emma Kari.

Outi Alanko-Kahiluoto haluaa kiittää äänestäjiä: ”Lämmin kiitos äänestäjille luottamuksesta – teen parhaani ollakseni sen arvoinen.”

Puheenjohtaja Hanna Hannus, puh. 050 307 2127