Vihreille kuusi paikkaa HOK-Elannon edustajistoon

Vihreät saivat kuusi paikkaa osuuskauppa HOK-Elannon edustajiston vaaleissa. Vihreiden listojen kokonaispaikkamäärä laski kahdella verrattuna edellisiin vaaleihin.

Vihreiden listoilla ei ollut ehdokkaina ministereitä  eikä kansanedustajia. Puolueen linjauksen mukaisesti ehdokaslistalle ei otettu myöskään Helsingin kaupunginhallituksen, kaupunkisuunnittelulautakunnan tai kiinteistölautakunnan jäseniä. Vihreät toivoo, että HOK-Elannon edustajistossa olisi enemmän tilaa arjen asiantuntijoille, joilla riittää aikaa ja motivaatiota edustajistotyölle.

Vaalien äänikuninkaaksi kruunattiin professori Pentti Arajärvi sekä ministerit Paavo Arhinmäki ja Erkki Tuomioja.

Mediassa on pohdittu aiheellisesti, tulisiko etenkin kaavoituksesta päättävien poliitikkojen jäävätä itsensä vaaleista. Vihreiden lisäksi muut puolueet eivät ole reagoineet kritiikkiin millään tavalla.

– Täytyy ihmetellä onko maamme kiireisimmillä poliitikoilla todella aikaa ja motivaatiota paneutua myös lähikaupan kehittämiseen täyspainoisesti, toteaa Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hannu Oskala.

Vihreä ryhmä pyrkii edistämään HOK-Elannon edustajistossa seuraavien neljän vuoden ajan mm. eettistä kuluttamista, kestävää kauppaa, esteettömyyttä, työhyvinvointia ja ilmastonmuutoksen torjumista.

Vihreiltä  listoilta valituiksi tulivat Kalle Könkkölä  (Helsinki), Sini Alén (Vantaa), Sirkku Ingervo (Helsinki), Sari Näre (Helsinki), Terho Pursiainen (Järvenpää) ja Sallamaari Muhonen (Helsinki).

Hannu Oskala, Helsingin Vihreiden puheenjohtaja, 044 530 4712
Outi Silfverberg, Helsingin Vihreiden toiminnanjohtaja, 040 754 3313