Vihreillä vahva ehdokaslista - monipuolisella joukolla kohti kuntavaalikevättä

Vihreät jätti ehdokaslistansa Helsingin keskusvaalilautakunnalle eilen tiistaina. Ehdolle kuntavaaleihin asettuu täysi lista – 127 ehdokasta. Ehdokasasettelu onnistui loppukiriä myöden hienosti, ja Vihreät lähtevät kampanjoimaan monipuolisella listalla, joka edustaa laajasti eri ikä- ja ammattiryhmiä ja monipuolisesti Helsingin asukkaita. Ehdolle lähtevät muun muassa Satu Silvo, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Emma Kari, Ozan Yanar, Maria Ohisalo, Otso Kivekäs, Tuuli Kousa ja Tino Singh.

”Erinomaisella ehdokaslistalla on kuntavaaleissa suuri merkitys. Erityisen ilahduttavaa on, miten moni tuore kasvo on asettunut ehdolle. Listalla on useita kymmeniä ehdokkaita, jotka eivät ole olleet aiemmin ehdokkaina missään vaaleissa – monet eivät ole olleet mukana Vihreissäkään ennen ehdokkuuttaan. Listalle taisi tällä kertaa olla ennätysmäärä kiinnostuneita. On upeaa huomata, miten laajasti Vihreä ehdokkuus on herättänyt mielenkiintoa. Samalla on tietysti ikävää, etteivät kaikki osaavat ja innostuneet ihmiset mitenkään mahtuneet listallemme”, kertoo Helsingin Vihreiden vaalipäällikkö Taina Tyrväinen.

19:sta nykyisestä Vihreästä kaupunginvaltuutetusta asettuu uudelleen ehdolle peräti 15. Lautakuntien neljästä Vihreästä puheenjohtajasta ehdolle asettuu kolme. Vihreiden ehdokaslistalta löytyvät myös kaikki nykyiset Vihreät kaupunginhallituksen jäsenet. Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs arvioi, että Vihreiden aikaansaavuus tällä valtuustokaudella on lisännyt entisestään monien kuntapoliitikkojen intoa vaalityöhön.

”Viime vuosina on tullut selväksi, miksi Vihreitä tarvitaan Helsingissä. Olemme saaneet yhdessä aikaan paljon. Viimeisen neljän vuoden aikana olemme muun muassa turvanneet tasa-arvoisen päivähoidon kaikille helsinkiläislapsille, tehneet Hämeentiestä pyöräily- ja joukkoliikennekadun, kääntäneet Helsingin energiapolitikan suunnan, satsanneet sujuvaan joukkoliikenteeseen ja lisänneet helsinkiläisten vaikutusvaltaa siinä, ketkä tätä kaupunkia johtavat. Kaupunkilaisten kannatusmittauksissa antama tuki ja luottamus Vihreiden tekemään työhön ilahduttaa ja motivoi valtuutettuja tulevaan.”

Naisia ehdokaslistalla on 74 ja miehiä 53. Nuorimmat ehdokkaat ovat 18-vuotiaat opiskelijat Juho Heikkilä ja Tekla Kosonen, vanhin ehdokas on 71-vuotias eläkkeellä oleva sairaanhoitaja ja tietokirjailija Pirkko Telaranta. Vihreä ehdokas löytyy lähes jokaisesta Helsingin kaupunginosasta Punavuoresta Jakomäkeen. Äidinkielenään Vihreät ehdokkaat puhuvat suomen ja ruotsin lisäksi punjabia, urdua, ranskaa, persiaa, somalia, venäjää, tataaria, italiaa ja turkkia. Ehdokkaat edustavat lukemattomia eri ammattiryhmiä. Ehdokaslistalta löytyy muun muassa sairaanhoitajia, taksikuski, opettajia, pappi, juristeja, lastentarhanopettajia, lääkäreitä, rakennusmestari, vartija, yrittäjiä, diplomi-insinöörejä, lähihoitaja sekä tutkijoita. Opiskelijaehdokkaita Vihreillä on reippaasti – eri alojen opiskelijoita ehdolle lähtee peräti 20. Myös eläkeläisiä löytyy ehdokkaiden joukosta useita.

”Meille on tärkeää, että jokainen helsinkiläinen voi löytää itselleen sopivan Vihreän ehdokkaan. Ehdokkaillamme on ilahduttavan monipuolista kokemusta ja arjen asiantuntijuutta – siitä on kunnallisessa päätöksenteossa on suurta hyötyä. Monet ovat aktiivisia Helsingin lukemattomissa yhdistyksissä ja verkostoissa – esimerkiksi opiskelijayhdistyksissä, kaupunginosaliikkeissä ja vanhempaintoimikunnissa. Ehdokkaidemme monipuolisuus ja moninaiset taustat ovat ehdottomasti Vihreiden vahvuus näissä vaaleissa”, kertoo Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Maria Halonen.

Vihreiden tavoitteena on nousta Helsingin suurimmaksi puolueeksi huhtikuun kuntavaaleissa ja saavuttaa Helsingin ensimmäisen pormestarin paikka. Tavoite on realistinen: Ylen Taloustutkimuksella teettämän kannatusmittauksen mukaan Vihreät on pääkaupungin suosituin puolue.

”Helsinkiä johtaa kevään kuntavaalien jälkeen vaaleissa ehdolla ollut pormestari. Se korostaa vaalien merkitystä entisestään. Helsinkiläisillä on nyt enemmän valtaa kuin koskaan: he päättävät vaaleissa Helsingin johtajista ja siitä, mihin suuntaan Helsinkiä pormestarin johdolla viedään ja millaisia palveluita tarjotaan”, sanoo Vihreiden pormestariehdokas Anni Sinnemäki.

Kaikkien helsinkiläisten Vihreiden kuntavaaliehdokkaiden tiedot löytyvät Helsingin Vihreiden verkkosivuilta osoitteesta http://www.helsinginvihreat.fi/kuntavaalit-2017/. Kuntavaalien varsinainen vaalipäivä on 9.4.2017. Eilen Vihreät julkisti rikkoneensa kaikkien aikojen ehdokasennätyksensä kuntavaaleissa – ehdolle asettuu yhteensä 2598 ehdokasta ympäri Suomea.

Taina Tyrväinen, Helsingin Vihreiden vaalipäällikkö, puh. 045 125 2541
Maria Halonen