Vihreiden Vesikansa ja Puoskari: Helsingin on järjestettävä syksyksi lisää iltapäiväkerhopaikkoja

Helsingissä ennätysmäärä 2.-luokkalaisia lapsia on jäämässä ilman paikkaa iltapäiväkerhossa. Noin tuhannelle paikkaa hakeneen perheen lapselle ei riitä iltapäiväkerhopaikkaa ensi syksystä alkaen. Vihreiden kaupunginvaltuutettujen mielestä asia on ratkaistava pikaisesti, jotta toiselle luokalle siirtyville lapsille löytyy halutessaan paikka iltapäiväkerhosta heti syksyn alussa.

– Toisen luokan aloittavat lapset ovat 7-8-vuotiaita. Moni heistä on yhä liian pieni viettämään tuntikausia yksin koulupäivien jälkeen, eikä useimmilla vanhemmilla ole varaa lyhentää päivittäisiä työpäiviään, sanoo kaupunginvaltuutettu, kaupunginvaltuuston  puheenjohtaja Mari Puoskari.

Vihreät selvittävät parhaillaan, voisiko syksylle lisätä iltapäiväkerhopaikkoja niitä tarvitseville ottamalla rahat kaupunginhallituksen käyttövaroista Alueilla, joilla on leikkipuisto, voidaan  tarjota paikkaa myös leikkipuistojen iltapäivätoiminnasta. Kuitenkin reilusti yli sata ilman paikkaa jäänyttä lasta asuu alueella, jossa ei ole leikkipuistoa. Etenkin nämä lapset tarvitsevat syksyksi paikan iltapäiväkerhosta.

– Toivomme, että iltapäiväkerhopaikkojen lisäys voitaisiin tällä kertaa hoitaa poikkeuksellisti kaupunginhallituksen rahoista. Kun ensi vuoden budjetista neuvotellaan syksyllä, Helsingin on varauduttava lasten määrän kasvuun ja sitouduttava siihen, että iltapäiväkerhopaikka joko opetusviraston iltapäiväkerhoissa tai leikkipuistoissa löytyy kaikille sitä tarvitseville eka- ja tokaluokkalaisille. Tämä on vihreille tärkeä tavoite budjettineuvotteluissa, sanoo kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Sanna Vesikansa.

Vihreät huomauttavat, että oppilaiden määrä kasvaa Helsingissä koko ajan.

– Lasten määrän ei pitäisi yllättää, sillä päiväkotien ennätykselliset vuosiluokat ovat vain siirtyneet kouluun. Vihreiden vuosien työn tuloksena varhaiskasvatuksen budjetointi on saatu vihdoin oikaistua ja lasten määrien muutoksiin pystytään varautumaan paremmin. Samaa tarvitaan iltapäivätoiminnan järjestämiseen, sanoo Vesikansa.

– Myös leikkipuistojen peruskorjauksia on saatava etenemään, kun niihin tulee lisää käyttäjiä, Vesikansa lisää.

Vihreät muistuttavat, että iltapäiväkerho on tärkeä kaupungin palvelu koulutiensä aloittaville lapsille, joka tukee perheiden hyvinvointia.

– Mielekäs iltapäiväkerho tuo turvaa lasten pitkiin iltapäiviin,helpottaa perheiden arkea, vähentää vanhempien huolta ja takaa lapsille yhdenvertaisen aseman asuinalueesta riippumatta, sanoo Puoskari.

Sanna Vesikansa, puh. 040 745 9586
Mari Puoskari, puh. 050 537 2595