Vihreät valitsi pormestariehdokkaansa - Helsingin suurimman puolueen paikkaa tavoitellaan Anni Sinnemäen johdolla

Anni Sinnemäki valittiin tänään Vihreiden pormestariehdokkaaksi Helsingissä. Valinnan teki Helsingin Vihreiden yleiskokous, joka asettaa ehdokkaat kuntavaaleihin. Sinnemäen kanssa paikasta kilpaili Pekka Sauri.

“Olen iloinen ja otettu saamastani luottamuksesta”, Sinnemäki toteaa. “Helsingin rakentaminen yhä paremmaksi kaupungiksi on minulle tärkeä ja rakas tehtävä. On valtavan suuri kunnia toimia Vihreiden pormestariehdokkaana näissä vaaleissa.”

Sinnemäki on Helsingin kaupunkisuunnittelusta ja kiinteistötoimesta vastaava apulaiskaupunginjohtaja. Aiemmin hän on toiminut kansanedustajana lähes 16 vuotta ja kaupunginvaltuutettuna vuosikymmenen. Vuosina 2009-2011 hän toimi Vihreiden puheenjohtajana ja Suomen työministerinä. Tulevat kuntavaalit ovat Sinnemäen neljännet.

”Viime vuosina Helsingissä on edetty isoin harppauksin. Hiilivoimasta luovutaan määrätietoisin askelin ja kaupunkiamme rakennetaan reippaasti joukkoliikenne- ja pyöräilykaupungiksi. Olemme pystyneet tämän rankan hallituskauden aikana puolustamaan kaupunkilaisten tasavertaisia palveluja, peruskoulun ja päivähoidon laatua esimerkiksi pienempien ryhmien avulla”, Sinnemäki muistuttaa.

Keskustan, Kokoomuksen ja perussuomalaisten hallitus päätti viime vuonna kasvattaa päivähoitoryhmiä ja luopua subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Helsingissä pidettiin kuitenkin kiinni pienemmistä ryhmäko’oista ja kaikkien lasten oikeudesta päivähoitoon. Helsingin jälkeen moni muukin kaupunki haastoi hallituksen linjan.

Vihreiden tavoitteena on nousta Helsingin suurimmaksi puolueeksi huhtikuun kuntavaaleissa ja saavuttaa Helsingin ensimmäisen pormestarin paikka. Tavoitteen saavuttaminen on mahdollista: Ylen Taloustutkimuksella teettämän kannatusmittauksen mukaan Vihreät ovat tällä hetkellä pääkaupungin suosituin puolue.

”Kaupunkilaisten tuki ja luottamus Vihreiden tekemään työhön ilahduttaa ja motivoi tulevaan. Vihreillä on nyt kaikki mahdollisuudet historialliseen vaalivoittoon Helsingissä.Helsingin on mahdollista yhdessä tekemällämme työllä olla menestyvä ja tasa-arvoinen yhteisö, jossa huolehditaan lasten ja nuorten hyvästä koulutuksesta, jossa annetaan uusi mahdollisuus ihmisille, joiden elämässä asiat ovat menneet huonosti ja jossa torjutaan ilmastonmuutosta yhdessä muiden edelläkävijöiden kanssa”, Sinnemäki linjaa.

Vihreät toivoo, että jo kuntavaalikampanjan aikaisissa keskusteluissa puolueet Helsingissä saavuttavat yhteisymmäryksen siitä, että Helsingissä alle kouluikäisten varhaiskasvatuksen laadusta huolehditaan riittävällä rahoituksella.

“Helsingissä perheiden ja työntekijöiden tulee voida luottaa siihen, että lapsille on aikaa riittävästi, maan hallituksen heikennyksen eivät saa kohdistua lasten tilanteen heikentämiseen”, Sinnemäki vaatii.

Sinnemäki toivoo voivansa olla kaikkien helsinkiläisten pormestari. Hänestä Helsingin vahvuus on se, että monimuotoisessa kaupungissa ihmiset taustastaan riippumatta voivat ponnistella kohti omaa hyvää elämäänsä.

”Voimme yhdessä rakentaa Helsingistä kaupungin, joka ei ole rasismin kyllästämä, vaan sellainen, jossa ihmisillä on tilaa olla sitä mitä he ovat.”

Kuntavaalien varsinainen vaalipäivä on 9.4. Helsingin pormestariksi valittaneen vaalit voittaneen puolueen pormestariehdokas.

Anni Sinnemäki, puh. 050 511 3166

Maria Halonen