Vihreät pettyneitä apulaiskaupunginjohtajan valintaprosessiin

Vihreät nousi vuoden 2008 kunnallisvaaleissa Helsingin toiseksi suurimmaksi puolueeksi. Tästä huolimatta toiseksi suurimmalle puolueelle perinteisesti kuulunut apulaiskaupunginjohtajan paikka meni jälleen SDP:lle. Sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtaja valitaan seitsemän vuoden määräajaksi.

– SDP sai edellisellä kerralla paikan oikeutetusti vuoden 2004 vaalituloksen perusteella. On kuitenkin käsittämätöntä, että edelliset vaalit hävinnyt puolue on nyt saanut apulaiskaupunginjohtajan pestin haltuunsa vuoteen 2019 saakka, toteaa vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Ville Ylikahri.

– Erityisen pettyneitä olemme kokoomuksen toimintaan valinnassa. Kaupungin suurin puolue käveli tietoisesti ja törkeästi äänestäjien tahdonilmauksen ylitse. Valta ja vastuu eivät näytä kokoomuksen toiminnassa kohtaavan, pahoittelee vihreän kaupunginhallitusryhmän puheenjohtaja Elina Moisio.

Vihreiden tavoitteena on, että seuraavalla vaalikaudella kaupunginjohdon valintaprosesseja uudistetaan demokraattisemmiksi.

– Kaupunkilaisten pitää voida vaikuttaa myös kaupungin ylimmän johdon valintaan. Vihreät haluavat Helsingin johtoon vaaleilla valitun pormestarin. Apulaiskaupunginjohtajat tulisi valita vaalikausittain vaalitulosta kunnioittaen, toteaa Ylikahri.

Ville Ylikahri, 044 727 3241, ville.ylikahri(at)vihreat.fi

Elina Moisio, 040 575 5988, elina.moisio(at)vihreat.fi