Vihreät maakuntavaltuustossa: Valinnanvapauslakia ei tule hyväksyä

Vihreiden ryhmäpuheen piti maakuntavaltuuston jäsen Kati Juva

Vihreät Uudenmaan maakuntavaltuutetut näkevät hallituksen valinnanvapauslakiesityksen erittäin ongelmallisena. Nyt käsittelyssä oleva esitys ei tule toteuttamaan sote-uudistuksen alkuperäisiä tavoitteita: terveys- ja hyvinvointierojen kaventamista, integraation parantamista sosiaali- ja terveydenhuollon sekä perus- ja erikoissairaanhoidon kesken eikä se kustannusten kasvun hillitsemistä.

”On ilmeistä, ettei tämä lakiehdotus auta vähentämään hyvinvointi- ja terveyseroja. Tiedämme hyvin, että eniten palveluita tarvitsevat 5 – 10 % väestöstä käyttävät 70 – 80 % sosiaali- ja terveydenhuollon menoista. Nämä ovat ihmisiä, joilla on vaikeuksia elämänhallinnassa joko mielenterveys- ja päihdeongelmien, pitkäaikaissairauksien tai ikääntymiseen liittyvän haurauden vuoksi. He tarvitsevat selkeitä hoito- ja kuntoutuspolkuja. Järjestelmän tulee toimia ”saattaen vaihdettava” periaatteella”, muistutti maakuntavaltuuston jäsen Kati Juva vihreiden ryhmäpuheessa.

Vihreät kritisoivat ankarasti valinnanvapauden laajentamista erikoissairaanhoitoon. Tämä voi johtaa muun muassa päivystyksen ja kriisipalveluiden merkittävään heikkenemiseen.

”Kaiken kaikkiaan Vihreät näkevät nyt esitetyn valinnanvapauslain todella ongelmallisena suhteessa kaikkiin sote-uudistukselle asetettuihin tavoitteisiin nähden. Nykymuodossa tätä lakia ei tule hyväksyä”, Kati Juva päätti puheensa.

Vihreiden ryhmäpuheenvuoron voi lukea kokonaisuudessaan tämän linkin kautta.