Vihreät iloitsevat soten asiakasmaksujen jättikorotusten torppaamisesta

Helsingin kaupunginhallitus päätti tänään yksimielisesti olla korottamatta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja hallituksen esittämää 30 prosenttia. Vihreiden esityksestä maksuihin esitettiin vain indeksikorotusta, ja kaavaillut suuret korotukset hylättiin. Huolestuttavinta esityksessä oli, että valtava korotus tasasuuriin maksuihin olisi kohtuuton pienituloisille.

”On hienoa, että kaupunginhallitus päätti yksimielisesti vastustaa hallituksen mittavia maksukorotuksia. Olemme sitoutuneet Helsingissä terveyserojen kaventamiseen.  Maksujen korotukset olisivat olleet tämän tärkeän valtuustostrategian tavoitteen vastaisia”, sanoo Hannu Oskala, vihreän kaupunginhallitusryhmän puheenjohtaja.

Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty (kok) esitti kaupunginhallitukselle, että Helsingissä otettaisiin käyttöön maan hallituksen sallimat enimmäismaksut, eli noin 30 prisentin korotus nykymaksuihin. Aiempina vuosina Helsingissä on otettu automaattisesti käyttöön korkeimmat mahdolliset maksut. Erona aikaisempiin vuosiin oli tällä kertaa esitetyn korotuksen suuruus: parin prosentin indeksikorotuksen sijaan asiakasmaksut olisivat nousseet kerralla lähes kolmanneksen.

”Kun maan hallitus yrittää yhä uusilla tavoilla nakertaa hyvinvointiyhteiskunnan perustaa, on Helsingin luonteva rooli toimia vastavoimana ja näyttää, että jatkuviin leikkauksiin ja palveluiden heikennyksiin ei ole pakko lähteä mukaan. Olen erityisen iloinen siitä, että muut puolueet kannattivat vihreiden ehdotusta yksimielisesti. Helsingissä yhteisen sopimisen kulttuuri elää”, sanoo Otso Kivekäs, vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja.

Asiakasmaksuista päätettäessä päätettiin myös, että terveyskeskusmaksua ei edelleenkään peritä helsinkiläisiltä. Helsingissä terveyskeskuskäynnit ovat olleet maksuttomia jo vuodesta 2013 alkaen. Lisäksi nykyiset asiakas- ja potilasmaksuvapautukset päätettiin pitää voimassa.

Otso Kivekäs, vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, puh. 044 333 6338
Hannu Oskala, vihreän kaupunginhallitusryhmän puheenjohtaja, puh. 044 530 4712