Vihreät esittää maakuntavaltuuston puheenjohtajaksi Mari Holopaista

Helsingin Vihreät esittää Uudenmaan maakuntavaltuuston puheenjohtajaksi Mari Holopaista. Holopainen on kolmannen kauden kaupunginvaltuutettu ja kauppatieteiden väitöskirjatutkija Aalto-yliopistossa. Hän on toiminut yli kahdeksan vuotta maakuntavaltuuston jäsenenä ja varajäsenenä. Kuluvalla kaudella hän puheenjohtaa myös Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaostoa.

– Näen tehtävän merkityksellisenä juuri nyt. Suunnitelmissa on laaja tehtäväkentän ja organisaatioiden muutos, joista suurin ja haasteellisin koskee sosiaali- ja terveyspalveluita. Maakuntavaltuustossa on asiantuntijatietoa hyödyntäen käytävä keskustelua siitä, miten pystytään jatkossa turvaamaan palvelut asukkaille. Itse näen tärkeänä, että huolehditaan tasa-arvoisista ja järkevistä rakenteista, ennaltaehkäisystä ja kaikkein heikoimmassa asemassa olevista, Holopainen linjaa.

– Uudenmaan kannattaisi mielestäni nostaa yhä enemmän osaaminen, kansainvälisyys, koulutus, tutkimus ja startupit vahvuuksikseen. Uudellamaalla asuu lähes kolmannes Suomen väestöstä ja sen merkitys on ratkaiseva maamme talouden uudistumisen kannalta, Holopainen jatkaa.

Muiksi maakuntavaltuuston jäseniksi esitetään Fatim Diarraa, Jasmin Hamidia, Atte Harjannetta, Kati Juvaa, Maria Ohisaloa, Reetta Vanhasta ja Ozan Yanaria. Maakuntahallituksen jäseneksi esitetään Minerva Krohnia, joka on toiminut tehtävässä edellisellä kaudella.

HSL:n hallitukseen Helsingin Vihreät esittävät Ville Ylikahria ja Alviina Alametsää. Helsingin Seudun Ympäristöpalvelut HSY:n hallituksen varapuheenjohtajaksi esitetään Atte Harjannetta.

Mari Holopainen, kaupunginvaltuutettu, puh. 0407620944
Otso Kivekäs, Helsingin vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, puh. 044 333 6338