Vaikka Suomi sulkee ovensa ja kääntää selkänsä, mielenosoittaminen on Helsingissä perusoikeus

Irakilaisten ja afganistanilaisten turvapaikanhakijoiden mielenilmaus jatkuu Helsingin Rautatientorilla jo kolmatta viikkoa. Mielenosoituksen tukena on turvapaikanhakijoiden lisäksi kasvava joukko yksityisiä kansalaisia ja laaja kirjo kansalaisyhteiskunnan verkostoja. Myös monet Vihreät poliitikot ovat käyneet mielenosoituksessa osoittamassa tukeaan. Tapasin itse Rautatientorilla nuoren miehen, jonka perheen Suomi hajottaa. Hän sai 19-vuotiaan siskonsa kanssa kielteisen turvapaikkapäätöksen muun perheen saadessa turvapaikan Suomesta perheen isään Irakissa kohdistuneen vainon vuoksi. Kielteisen päätöksen syy oli täysi-ikäisyys – maahanmuuttoviraston tulkinnan mukaan 18-vuotta täyttäneet lapset eivät kuulu enää samaan perheeseen kuin vanhempansa. Saman perheen kohtuuttomasta tilanteesta luimme aiemmin myös Helsingin Sanomista. Kukaan suomalainen, jonka kanssa olen aiheesta keskustellut, ei voi ymmärtää Maahanmuuttoviraston päätöstä. Sisarukset odottavat hallinto-oikeuden päätöstä valitukseensa. Mitään muutakaan vaihtoehtoa heillä ei ole.

Etenkin kokoomuksen poliitikot ovat vaatineet mielenosoittajien häätämistä Rautatientorilta. Helsingin kaupunki kunnioittaa kuitenkin turvapaikanhakijoiden oikeutta osoittaa mieltään. Vihreä apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri antoi Helsingin kaupunginhallitukselle maanantaina tiedonannon, ettei kaupungilla tai poliisilla ole aikomusta puuttua rauhanomaisesti sujuneeseen mielenilmaukseen.

Vihreät ovat sekä eduskunnassa että mm. Helsingin kaupunginhallituksen lausunnoissa vastustaneet systemaattisesti epäinhimillisiä kiristyksiä Suomen turvapaikkapolitiikkaan. Muun muassa perheenyhdistämisestä on Kokoomuksen, Keskustan ja Perussuomalaisten hallituksen määrätietoisen työn johdosta tehty monelle turvapaikanhakijalle käytännössä täysin mahdotonta. Ihmisoikeus- ja pakolaisjärjestöt ovat kritisoineet Suomen tuntuvasti kiristynyttä linjausta, jonka mukaan Irakin, Afganistanin ja Somalian turvallisuustilanne ei edellytä suojelun myöntämistä kyseisistä maista tuleville turvapaikanhakijoille.

Eilen kaupunginvaltuustossa 61 valtuutettua allekirjoitti julkilausuman, jossa vaaditaan, että turvapaikanhakijoiden perus- ja ihmisoikeuksia on noudatettava ja heille on turvattava lainmukaiset oikeusturvakeinot turvapaikanhakuprosessissa. Lausumassa huomautetaan, että toisin kuin monet muut Suomen kunnat, Helsinki on ottanut monta askelta oikeaan suuntaan taatessaan toimeentulon perustuslain mukaisesti ja laissa edellytettyä laajemmat terveydenhuoltopalvelut myös turvapaikanhakijoille. Valtuutetut yli puoluerajojen haluavat Helsingin jatkavan turvapaikanhakijoiden ihmisoikeuksia kunnioittavaa kohtelua ja kaikille kuuluvan kaupungin kehittämistä. Se on viime kädessä jokaisen helsinkiläisen etu, kuten julkilausumassakin todetaan.

Hiljainen mielenilmaus on monille kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille ja vastaanottokeskuksesta poistetuille ainoa jäljellä oleva vaihtoehto. Vihreät toivovat, että Suomen suunta kääntyy inhimillisemmäksi ja alamme jälleen pitää huolta ihmisistä, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa. Siihen on yksinkertaisia keinoja: muun muassa humanitaarisen suojelun palauttaminen ulkomaalaislakiin ja oikeusturvan takaaminen kaikille turvapaikkaa hakeneille.

Siihen asti tuemme turvapaikanhakijoiden mielenosoitusta.

Sanna Vesikansa
Kaupunginhallituksen jäsen